Wednesday, February 3, 2010

Mencukur / Memantis Bulu Kening : HARAM!

Pertama sekali,syukur ke hadrat Illahi cz sy berjaya sampai ke ruangan ini,diberikan ruang dan peluang tuk menulis,menyampaikan ilmu yg ada walaupun sedikit..

Alhamdulillah,sy diberikan ilham utk menulis berkenaan tajuk ini..perkara ini sudah menjadi norma dalam kalangan masyarakat,atas alasan mahu berfesyen..actually,tak salah utk bercantik-cantik atau berhias...dan tak salah jika kita sentiasa pastikan diri kita masing2 sentiasa dalam keadaan yg bersih dan kemas..

NAMUN,adalah menjadi kesalahan apabila apa yg dilakukan itu tak kena pd tempatnye..zalim tu...adakah kite semua maklum akan maksud ZALIM pd erti kata yg sebenarnya?..ZALIM membawa maksud "tidak meletakkan sesuatu pd tempatnya"..maka,jika kita melakukan sesuatu yg tak kene pd tempatnye,kita jg tergolong dlm golongan yg zalim..NA'UZUBILLAHIMINZALIK...

Perbuatan memantis bulu kening..memang menarik,dan adakalanya cantik dipandang..takde la berserabut sgt bulu kening tu nanti..tp,seharusnya kite tahu akan hukum mencukur/memantis bulu kening itu...dan Allah SWT telah menetapkan bhwa hukum memantis/mencukur bulu kening adalah HARAM dan termasuk dlm salah satu perbuatan yg mengubah ciptaan-Nya.Bukankah Allah SWT dah jadikan stiap manusia tu dgn sebaik-baik kejadian?

Ingat..CANTIK tu SUBJEKTIF...macam2 penilaian yg boleh dibuat ttg CANTIK seseorang itu..dan sesungguhnya tidaklah ALLAH SWT menjadikan sesuatu yg ada di muka bumi ini dgn sia2..pasti ada hikmah yg tersembunyi..kan?..=)

Oleh itu,bg wanita2 Muslimah di luar sana,harap dpt ambil iktibar dr post sy kali ini..mungkin bahasanya agak skema dan mungkin juga olahan sy tak begitu menarik..Namun, sudah lumrah-menjadi manusia itu tak akan pernah sempurna-,maka sama2lah kite renung2kan....Wassalam~

diari pengarang : Nak cantik pun biarlah berpada-pada..jgn sampai salah konsep!

No comments:

LinkWithin