Saturday, May 14, 2011

Laskar Pelangi

Subhanallah!

Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah…

Dalam dua tiga hari ini apa yg saya harapkan, iaitu supaya Allah lembutkan hati, buka hati saya untuk terima motivasi termakbul. Ahh, mungkin saja itu hanya ujian dari Allah. Allah nak tengok, kalau Allah makbulkan harapan saya, adakah sy akan bersyukur pada-Nya? Atau malah berpaling setelah mendapat kesenangan? Subhanallah…

Emm, biasanya waktu exam dah mai, time tu la kepala akan jadi sedikit kurang betul atau dalam bahasa lainnya, bengong. Heheh. Yups, entah apa-apa je yang kita akan buat untuk meredakan ke”tension”an yang melanda, kononnya. Kan kan? Rata-rata kita akan buat seperti yg saya sebutkan tu, sebab kita kurang meletakkan harapan dan kebergantungan kita pada ALLAH. Sepatutnya dalam apa jua hal pun, jadikan ALLAH sebagai yg pertama, bukan yang terakhir!

Ok2, tang tu tolak tepi sat. Sy nak cerita sikit ni. Pernah dengar tak cerita Laskar Pelangi?? Yups, cerita yang ramai cadangkan supaya ditonton, cz cerita ni ada kaitan dengan profesion keguruan, dan juga menyentuh hal-hal pendidikan. Subahanallah! Walaupun paparan dy macam zaman dulu-dulu punye, namun banyak sebenarnya mesej yg cuba disampaikan oleh pengarah.

Sangat tersentuh sampai bergenang ayaq mata (nak menangis segan ngan rumet.Haha). Bila tengok citer ni, membuatkan saya refleksi diri saya, pernahkah saya jadi seperti Lintang, pelajar yang sangat cinta akan ilmu, sangat berusaha demi mendapatkan pendidikan, sangat gigih untuk mendapatkan ilmu demi mengubah nasib diri dan keluarga? Lintang juga merupakan seorang yg sangat bermotivasi, mampu memotivasikan org lain, dan tak pernah putus asa walau jalan untuk mengejar pelangi yang diimpikan terhalang dek bebanan tanggungjawab sebagai seorang abang.

Juga, sebagai seorang bakal pendidik, membuatkan saya terfikir, mampukah saya jadi spt Pak Harfan, seorang guru yang sangat bersemangat, walaupun banyak tentangan dan halangan dalam proses memberi didikan kepada 10 murid yang ada di sekolah tersebut. Mampukah juga saya menjadi spt Ibu Muslimah, guru wanita yang sanggup menolak kepentingan diri sendiri semata-mata untuk mengutamakan kepentingan anak didiknya? Subhanallah..

Sesungguhnya menjadi seorang guru bukanlah cukup hanya dengan mengajar, kemudian cukup bulan ambik gaji. Isyh, kalau camtu lah, rasanya memang ramai yang nak jadi cikgu, dan ramai lah murid yang bijak pandai namun tak pernah terdidik akalnya, imannya dan akhlaknya. Bukan senang sebenarnya...memang bukan senang...Huhu...

Kalau diri sendiri pun tak mampu diubah, tak mahu berubah, entah apa lah nasib anak didik saya akan datang...:( Seorang pendidik seharusnya seorang yg sentiasa mengisi jiwa dan minda dengan ilmu, bukan hanya penuh dengan maklumat! Hah, apa pulak bezanya ILMU dan MAKLUMAT??

Waktu kitorang berjumpa dgn Cg Hj Azman sebelum beliau bercuti utk melaksanakan umrah hari tu, dapat lah tazkirah percuma ni drpd beliau waktu kitorang duk sembang2 tu. Beliau kata, sebarang ILMU yang tak diamalkan, itu bukanlah ilmu namanya, tapi itu yg kita panggil MAKLUMAT. Apa kita dapat, kita simpan, tak amal. Kalau ilmu ni, sesuatu yang kita dapat then kita amal. See the difference? Good..:)

So, untuk menjadi seorang guru atau lebih tepat lagi, seorang pendidik, bukanlah semudah mengelipkan mata. Bukanlah semudah mematahkan sebatang lidi. Huhu. Ada rakan mengingatkan,

Silap seorang doktor mampu membunuh 1 pesakit,
Namun silap seorang guru mampu membunuh seluruh generasi!

Berat sungguh tanggungjawab seorang guru. Kan? Seorang guru ni, bak kata org, do-it-all! Semua kerja dy sorang yg buat. Isyh, sampai ada org kata cikgu ni TAMAK! Ahhh..biarlah org nak kata apa. Yg penting, KEIKHLASAN itu mestilah seiring dengan KESUNGGUHAN kita dalam menyampaikan ilmu kepada anak didik. Sampaikan melalui jiwa, maka akan sampai juga kepada penerima melalui jiwa.

Opss...terlebih membebel pulak. Di kala blog tak boleh dibuka ni, melimpah-limpah pulak words yg keluar. Hehe. Ok, takat tu je lah ye. Ada siapa2 yg boleh study untuk sy? Huhu.


“mimpi adalah kunci
untuk kita menaklukkan dunia
berlarilah tanpa lelah
sampai engkau meraihnya

laskar pelangi
tak kan terikat waktu
bebaskan mimpimu di angkasa
warnai bintang di jiwa

menarilah dan terus tertawa
walau dunia tak seindah surga
bersyukurlah pada Yang Kuasa
cinta kita di dunia
selamanya…”

♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪


Selamat Hari Guru! ♥~






Diari pengarang :

Terima kasih kpd Mastura cz bg sy copy citer ni. :)
Owh ya, selamat berperang dgn soalan peperiksaan ye rakan2 guru pelatih sekalian!! Hihi..;p

Wednesday, May 4, 2011

Kenapa Doa Tak Makbul?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Lamanya tak update. Ah, biarla. Bukan dapat markah sahsiah or any markah tambahan untuk exam pon. Huhu. Tapi...bila difikir-fikirkan semula, tujuan berblog ni adalah untuk berkongsi..Maka...

Just wanna share something, just a simple story, but I'm sure it will bring many significant meaning for all of you, readers...

*******

Pada suatu hari, Ibrahim bin Adham telah masuk ke pasar Basrah. Maka org2 di sekitarnya melihat ke arahnya lalu berkata,

"Wahai Ibrahim, mengapa doa kami tidak dikabulkan?"

Lalu Ibrahim menjawab, "Kerana hatimu semua mati kerana beberapa hal,"

"Apa itu?" Tanya salah seorang daripada mereka.

Ibrahim bin Adham menjawab :

Kamu mengenal Allah, tetapi tidak mentaati-Nya.

Kamu mengenal Rasulullah, tetapi tidak mengikuti sunnahnya.

Kamu mengenal Al-Quran tetapi tidak mengamalkannya.

Kamu memakan nikmat Allah tetapi tidak mensyukurinya.

Kamu mengenal syurga, tetapi tidak mencarinya, iaitu dengan melakukan amal2 soleh.

Kamu mengenal neraka, tetapi tidak menghindarinya, iaitu dengan meninggalkan kederhakaan dan dosa.

Kamu mengenal syaitan tetapi tidak memusuhinya, malah menyerupainya.

Kamu mengenal mati, tetapi tidak bersiap-siap menghadapinya.

Kamu menguburkan orang2 yg meninggal, tetapi kamu tidak mengambil pengajaran dr mereka.

Kamu tidak mahu tidur tetapi justeru sibuk menyebar aib org lain dan kamu sendiri melupakan aibmu.


|Sumber : 50 Wasiat Rasulullah SAW Utk Wanita|

*******


Okeh. Dah habis baca? Dah puas fikir? Dah refleksi diri?

Seriously, first time baca cerita ni, pehh..terpukul. Sebab apa?
Org tua2 kata, siapa makan cili, dia la yg rasa pedasnya, kan?
Kalau kita tak buat salah, untuk apa nak rasa bersalah?

Tapi, jgn terlalu cepat putus asa. Bukannya bermakna sekali doa kita tak makbul, maka selamanya doa kita tak makbul! Allah kan Maha Pengampun, Maha Pengasih. Dia menerima segala permintaan hamba-Nya tanpa sebarang perasaan lokek/kedekut. Bukan mcm kita. Oppss..Bukan macam saya. Kedekut giler. Huhh.

So, mintalah kpd Allah seberapa byk yg kita mahu, asalkan diri ini sentiasa sedar, layakkah doa kita diterima dgn keadaan kita yg tak bersungguh-sungguh dlm berdoa? Layakkah doa kita nak diterima kalau apa yg Allah perintah kita tak wat, apa yg Allah larang kita bantai je buat? Hmm..Fikir, fikir..........

Emm, entah bila lah kan nak berubah..
Berubah jd yg lebih baik......Hmmm~
[Speechless.]





diari pengarang : Doa itu senjata org mukmin.

LinkWithin