Saturday, December 18, 2010

Sawan Pengantin : Korang Pernah Dengar Tak?

Salam sejahtera buat semua!
Alhamdulillah. Semalam, dengan izin Allah, saya dapat mengikuti kelas fardhu Ain yg diadakan di masjid kg sy. Sebenarnya, penuntut kelas fardhu Ain ni hanya terdiri dari kalangan org tua2 je. Mak cik makcik dan nenek nenek. huhu

Tapi, tak salah pun sy ikut kelas tu. Ustaz Aman pun tak marah. Beliau lagi suka. Sebab, bukan senang nak tgk generasi muda kat kampung2 ni dtg masjid. Kalau ada pun mungkin hari Jumaat je. Nak solat Jumaat. Pastu chow. Awal pulak tuh..huhu

Okeh. Hah, pernah dengar tak tentang sawan pengantin? Saya baru dapat tahu semalam, time borak2 dgn sorang makcik ni. Org gelar dia Wak Siti. Owh, kebetulan sebelum tu Ustaz Aman pun ada sebut tentang sawan pengantin ni.

Entah macam mana tah boleh masuk cite sawan pengantin ni, sy pun tak brape ingat. Tapi bila disebut nama sawan ni, makcik2 tu faham. Maknanya dorang lebih tahu. Maklumla. Dah makan garam lebih dulu dari saya.

Bila dah blur, sy pun tanya la Wak Siti.
Sawan Pengantin tu apa ek?
Wak Siti kata, pengantin je kena sawan ni.
Time hari pengantin tu wat majlis, pengantin tu akan murung. Senyapp jek. Tak toleh kiri kanan.
Camtu la lebih kurang. Saya pun belum jelas lagi tentang sawan ni.

Tadi sy try surf kat internet, lain plak definisi yg bloggers lain bagi. Haisyh. Tak taula.
Ada yg kata, anak dia, kecik lagi, kena sawan pengantin lepas pergi kat satu majlis kawen ni. Uiks? Ada gak ea camtu?
Ada pulak, sedara dia yg kena. Pastu, ubatnya ialah dgn cara:

1. Amek bedak yg si pengantin pakai, tepek ke muka.
atau
2. Amek selimut pengantin, balutkan ke tubuh.

Menjadi ke ek? Wallahua'lam.
Saya tak pernah dgr dan tak pernah alami. Jadi sy tak tahu. Mungkin perlu banyak bercampur dgn org tua2, baru dpt byk cerita dan petua. Cewahh..

Sbg langkah berjaga-jaga, banyak2la baca doa elak penyakit dan gangguan syaitan. Manalah tahu, perkara2 macam ni biasanya merupakan antara propaganda syaitan utk merosakkan umat manusia.
Nauzubillahiminzalik!

PERINGATAN!
Jgn terlalu percaya pd perkara2 khurafat.
Silap2 boleh terpesong aqidah kita!

Okeh. Itu je la cerita ttg Sawan Pengantin nih.
Sesiapa yg ada info lain, boleh la kongsi dgn sy yer..:)

Eh. Jap2.
Kalau beraksi camni, adakah tergolong dlm kategori Sawan Pengantin gak?

|
|
|
V


haha. Perasan jek. ;p



diari pengarang : Alamak. Dah kena buat countdown utk kembali ke sekolah..huhu~

14 comments:

incik said...

slm..tak pernah dgr pun jenis sawan ni...unik nye..huhu

nur Iman abDUL said...

salam bintun..

pengantin pn kne sawan jgk erk?

menarik2..t cik bintun search ye..pastu story-mory la kat shaye ye..hak3..;p

Bintun Sazali said...

incik >

thankz sudi ziarah..:)
sy pun tak pernah dgr..hehe..




cik nurIman >


tu la pasal. first time dgr, mmg pelik. huhu..
sy da search dah kat tenet. tp tak ckup info la. kena bercampor dgn makcik2 n nenek2 kat kg ni, baru leh dpt byk citer..hehe..;p

nama.aku.lynn said...

nad!pestime den dongar sawan tuuu..hahahhaha..
adesssss..

p/s:nice la pic!acececece..jari da berinaiiii...bilo lagi haaa~

Bintun Sazali said...

lynn >

ak pun festaim dgq..;p..hehe

tu yg blur tu..;)

jari? waa...nmpak ea?miahahaha..;D
bila lagi? tungguuuu.....hihi..

Solihin Zubir said...

biar betik?
ada jugak sawan pengantin?
biasanya dgr sawan vavi je.. huhu..

Bintun Sazali said...

cik lihin >

sawan vavi? lg la sy tak penah dgr...sy slalu dgr swn babi..huhu..;p

~syuQ said...

pon ponnn..kamu di tag

hehe

http://imori-tongue.blogspot.com/2010/12/50-blogger-dipelukan-ii.html

Cahaya Kurniaan said...

yg kte tau slme ni.. bkal pngantin kne rasuk..wallahua'lam,swan x pnah lak dgr..

Sepatu Hijau said...

salam...

ada ke? 1st time dengar :)

follow ur blog :)

Bintun Sazali said...

kak Syuq >

thankz! sy dtg!..;)



Cahaya Kurniaan >

yeke? sy tak penah dgr pulak..emm,kena wat double protection dr awal ni!..;p


Sepatu Hijau >

syukran!..:)

Anonymous said...

Il semble que vous soyez un expert dans ce domaine, vos remarques sont tres interessantes, merci.

- Daniel

Anonymous said...

Percaya la syaitan dan jin ada.
Kita tak boleh pertikaikan pengalaman org2 tua dan org yg dah mengalaminya. Kita berubat tanda kita berusaha. Sekadar minta bedak, pgantin cium tak salah. Yg penting jgn memuja. Petua tak memudaratkan kan? Sedangkan dalam perubatan islam ada menggunakan apa saja yg ada disekitar kita. Cth, bunga, air, sarang serangga pun ada.

Anonymous said...

Betul... mmg wujud sawan pengantin... krn sy prnh mengalaminya... wpun dh menular pd ank2... alhamdulillah sy dpt ptnjk dpt seorang ustz dkmpgku... air n daun adlh pnwrny insya allah...

LinkWithin