Wednesday, December 22, 2010

Saya Tak Punya Ramai Kawan

Salam Sejahtera buat semua!

Hmm, bunyi cam sedih je tajuk tu. Tapi memang sedih pun. huhu
Pagi tadi dengar Warna Pagi Ikim.fm. Topik yg dibincangkan ialah :

"Tiada Kemahiran Berkomunikasi dan Kurang Penampilan Diri
Punca Gagal Mendapat Kerja"
Betul ker?

Memang best topik nih. Sesuai dengan keadaan semasa, spt yg kita tahu ramai lepasan2 Universiti mengeluh tak dapat kerja lepas grad. Kan?
Tp apa masalah sebenar depa? Adakah kelulusan tak cukup?
Ataupun terlampau memilih? Takpun memang tak pandai nak cari kerja?
Wallahua'lam..

Hangat jugak la perbincangan topik ni.
Tapi apa kaitan dgn tajuk sy tu? huhu

Sebenarnya, pada pandangan sy sendiri, sy tak punya ramai kawan sbb tak pandai nak berkomunikasi. Susah sgt nak get along with others. Bukti? Bila dalam blog, sy tau nak luah macam2. Kadang2 perkara yg dirahsiakan dr kawan2 pun, sy muntahkan semuanya kat sini. Tapi kalau di alam nyata, bila berdepan dengan realiti, hmm.. Sampaikan kawan2 pernah label sy, seorang yg sgt perahsia.

Memang. Sy suka berahsia.
Sy malu nak luah semuanya face to face. Kenapa ek?

Lagi satu, sy kurang penampilan diri.

Penampilan dari segi apa tu? Bila sebut penampilan diri, pasti kita fikir, cara berpakaian dll yg nampak pd luaran. Ye? Saya tak tahula org pandang sy macam mana.Tapi sy memang kurang penampilan diri. Susah la nak pasifkan rasa merendah diri yg melampau bila bercampur dgn org lain. Saya rasa mcm tak setaraf dgn org lain. lebih2 lagi dgn org yg sgt berilmu. Bila org lain lebih tinggi ilmunya daripada kita, mmg layakla utk kita hormat, kan?..Lagi satu, bila org tu taraf kehidupannya nampak lebih baik dr kite, pakai branded2, barang sume berjenama, gaya berpakaian pun stylo habes, uisyh..Tak berani sy nak dekat. Sebab rasa macam tak sekufu.

Salah ke diri sy jd macam ni ek?
Entahla.

Psiko.
Itu pun salah satu sebab kenapa org tak nak kawan ngan sy. Kot?
Psiko dari segi perbuatan dan juga perasaan. hmm~
[macam penghuni rumah sakit jiwa je?huhu]

Dulu sy pernah surf tentang personaliti mengikut bulan kelahiran.
Hasilnya macam yg tertulis kat dlm skroll box ni.
90% mmg bertepatan dgn diri saya.

 FEBRUARI 

Berfikiran abstrak.
Sukakan benda yang reality dan abstrak.
Inteligent, bijak dan genius.
Berpersonaliti yg mudah berubah.
Mudah menawan org lain.
Agak pendiam.
Pemalu dan rendah diri.
Jujur dan setia pd segalanya.
Keras hati untuk mencapai matlamat.
Tidak suka dikongkong,
mudah memberontak apabila dikongkong.
Suka kegiatan yg lasak.
Emosinya mudah terluka dan sgt sensitif.
Mudah mempamerkan marahnya.
Tidak suka benda yg remeh-temeh.
Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya.
Sangat berani dan suka memberontak.
Bercita-cita tinggi ,
suke berangan-angan, dan
ada harapan utk merealisasikan impiannya.
Pemerhatian yg tajam.
Suka hiburan dan sukan.
Suka benda yg bersifat seni.
Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran.
Berkecenderungan pd benda yg tahyul.
Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros.
Belajar untuk mempamerkan emosi.


Tapi semua Februarian macam ni ke?
Saya tengok tak pon..hmm..
Tapi takpelah. Nama pun KAJIAN, kan?
Allah tak ciptakan semua org sama. Setiap manusia pasti ada bezanya.
Dan seharusnya saya bersyukur menjadi diri saya.


*Kualiti diri yg hanya ada bila bersama dengan org2 yg rapat sahaja. huhu*

Cara Tingkatkan Estim Diri:
"Motivasi-Portal Pendidikan Utusan"



diari pengarang
: Self-esteem rendah ni. :(..Haisyh~

17 comments:

nurIman Abdul said...

salam cik bintun.

mmg tjuk tu sgt mengharukan..huhu..don't worry..u have lots of friends behide u that u never know they are always care about u..:)

err..knpe mcm sy yg rse rendh diri ble berdepan cik bintun ye.huu.

Jamilah Mohd Norddin said...

Assalamualaikum,

Teringat dalam kelas bahasa Melayu cikgu bincangkan tajuk ini.

Menurut statistik mereka yang kurang kawan a.k.a pendiam lebih pendek umur kerana banyak pendam dan lebih cepat diserang skizofrenia.

Al - Mu'allim said...

Pasal lepasan universiti xdpt kerja lepas grade bg sy mereka memilih kerja atau ingin terus dpt kerja setaraf lulusan mereka.

Kdg2 kita perlu pengalaman mnjadi org bwh dl, kerja la apa2 pun dl.

Lg satu, kdg2 ia berkait dgn rezeki jg.

Bintun Sazali said...

nurIman Abdul >

erkk.camtu plak kan?..huhu
jgn gtu. sy segan sama kamu..

syukran jazilan sahabat...:)

Bintun Sazali said...

Jamilah Mohd Norddin >

alamak!..takut la pulak. huhu
ye, sy perlu berubah!..thanx!..:)

Bintun Sazali said...

al-Muallim >

betul. pglaman tu penting spya dpt dijadikan pgjaran..:)

murabbi said...

hu...
best entry nih,,hum, trasa la pulak entry ni..mcm kne kat btg hdung je..
btul...driku juge kurg self-esteem..
prnah bca cra nak tngkatkn self-esteem..tp, huh entahla...
cra yg pling baik rsanya...
syukur dgn apa yg ada..brasa cukup dgn apa yg ada@ qanaah..tgok org yg lbih rndah dr kita bukn yg lbih tnggi..supya kita thu brsyukur..
cait..ckp org je..dri sndri x nk prktik pun bnde ni...sy still low cnfident...uh, byk yg prlu dprbaiki..
alhmdulillah, msih dberi nyawa utk trus hdup mmprbaiki dri..
oh...sy juga kwn awk! ;)

Siti Safiyyah said...

saya dah publish tutorial pasal blockquote tu..boleh datang tengok.. :)

nama.aku.lynn said...

nad..aku punya psamaan mcm ko.byk je bnda aku susah nk gtau org..ak lebih sng lepaskn dlm btuk penulisan..
sng ckp,ak lebih ska mjadi pdgr masalah org,bukan org mndgr mslh ak..huhu~

hawa jamilah said...
This comment has been removed by the author.
hawa jamilah said...
This comment has been removed by the author.
hawa jamilah said...

salam kenal...

sama la macam saya semasa kecik...rasa rendah diri sangat bila berdepan dengan orang cantik,bijak,pandai,kaya n uptodate la dari segi dressing...tapi,tu dulu lepas mengalami satu proses saya dah tak macam tu dah..terover la plak.. hehe..pandangan saya,kalau sdri masih student aktifkan diri dengan berorganisasi,usrah atau y swaktu dengannya..dan satu lagi ingat kita ummat Islam yang punya izzah yang tersendiri..kita adalah khaira ummah,allah telah mengangkat kita, jadi jangan hina diri tapi rendah hati...hina tak sama dengan rendah hati..orang yang rendah hati punya jiwa besar untuk melihat Islam itu tersebar...hebat mana pon manusia kalau meminggirkan hukum Allah tak da apa2..ana pun susah juga nak bercerita masalah tapi kita perlu ada sahabat yang kita yakin imannya pada Allah agar bila kita punya masalah pandangan yang diberinya megikut kehendak Allah bukan fikiran semata..berkawanlah seramai mungkin agar didalamnya kita ketemu sahabat...alhamdulillah bleh jgak post...ada prob.td..

Cahaya Kurniaan said...

kte pun dgr rdio ikim pg td..bez kan,dj pian&dj siti..anway mmg btul pun kdg2 kurg yakin dpn org rmai tp kat alam maya bleh luah sgla2nya

aqish said...

salam ziarah.
sis, jangan sedih!
aqish pown tak ramai kawan.
sebab dalam blog pandai bercerita bila berdepan dgn member kat skola muka seriyes jep.
agaknya kita ni seorang yg sering ikut keadaan.
bila kata belajar, belajar dulu.
mungkin???

Bintun Sazali said...

murabbi >

biasala sahabatku..semua org ada yg lebih dan ada yg kurannya..kena sama2 koreksi diri...

[pesanan penting buat penulis ni ha.huhu..]

syukran sudi bersahabat dgn ana yg pelik ni..uhuk2~




Siti Safiyyah >

syukran jazilan sis!! blockquote tu mmg comeyl!!..:)



lynn >

perkara biasa lynn. sbb rata2 bloggers mmg sama je cam kite2 ni. kebih byk meluah melalui penulisan..:)



hawa jamilah >

syukran jazilan ya ukhti..wahh..sungguh2.memang membina! tak sangka dpt feedback yg bagus cam akak dan kak Jamilah Noordin bagi ni..insyaAllah, akan sy laksanakan...syukran jazilan skali lagi..:')



Cahaya Kurniaan >

yups. klau tak dgr warna pagi setiap hari mmg tak sah..:)



aqish >

lama sy tak lawat aqish..
biasa la tu. tp sy yakin, org2 macam kita ni mampu utk teruskan hidup, jk percaya masih ada yg syg..:)

Remember Allah, and Allah will never forget U. :)

penaberkala said...

apa yg cik bintun sazali tulis ni sama dgn apa yg sara rasa dulu
time kini alhamdulilah, dh dapat ubah sedikit sebanyak kelemahan diri

bagus la, kita kenal siapa kita
kita tau kelemahan kita
but, don't let it stay with us till forever
we need to try improve
tingkatkan keyakinan diri

merendah diri tidak slah, malah sikap mulia
tp jgn keterlaluan
don;t worry la
apa yg penting, be urself
hidup tak perlu pada jenama dan penampilan yg gempak2
tp komunikasi itu mmg penting
believe in urself ok!
all the best in ur life

Bintun Sazali said...

encik penaberkala >

syukran jazilan!!..:)
terharu terharu..ramai yg bg galakan. huhu

insyaAllah, lgpon umur pun dah meningkat. kalau tak berubah jugak, abisla sy terkulat-kulat di belakang walhal org lain dah maju bertapak-tapak ke depan. hanya kerana rendah diri dan malu tak bertempat, semua tu merugikan diri sndri je..huhu

thankz again bro!!..:')

LinkWithin