Thursday, December 9, 2010

Travelog Balik Kampung~Part 2

Salam sejahtera buat semua!

Baiklah.
Saya mahu menyambung semula entri yg tergendala sejak saya pulang bercuti pd Hari Raya Aidiladha yg lepas.
Lama dah tu..huhu..takpe2.
Daripada saya terus simpan dalam draft, baik sy publish cepat2. huh.

Alhamdulillah, pagi 11 Zuhijjah 1431H, saya dan keluarga selamat tiba di Stesen Keretapi Wakaf Baru, Klate. Fuhh. Sakit kepala, tengkuk dan badan kerana keadaan yg tak berapa selesa. Tapi, untung la jugak ada tempat utk duduk dan berehat. Jadi, jgn asyik nak mengeluh! huh.

Hmm,tak banyak pun aktiviti yg menarik utk dihebohkan kpd anda2 semua. Saja je nak membebel. Tapi, yg paling saya suka adalah sewaktu kami semua berjalan kaki ke rumah seorang saudara nenek. Ala, dekat je rumah mak cik tu.

Nak tau kenapa sy suka sgt?
Sebab, kitorang dpt bergambar sepuas-puasnya, berlatarbelakangkan suasana alam yg sgt indah!! Subhanallah!..:)

Ini gambar Ummi dan Aqil, sesaja tengok2 ayam kat belakang rumah.
Owh, megi tu, cam makanan ruji bg bebudak ni. Tak habis2 ke kedai. Sekejap2 ke kedai, beli itulah beli inilah. huhu. Tak elok tak elok!


Tekunnya. huhu. Jaja dan Aisyah,sepupu kitorang, sibuk baca surat khabar. Jaja, biasala.Suka sangat membaca. Ada je benda2 yg dibacanya.
Tak heranlah sebab dia minat sgt Bahasa Melayu. huhu


Okeh. Gambar ni la yg kami ambil sewaktu berjalan ke rumah saudara nenek tu. Belakang tu, tali air. Air naik sedikit waktu tu. Maklumla...musim hujan.
Owh, sori. Kalau boleh ignore je dua org manusia bertudung hitam ini. hehe


Tengok awan tu. Cantik kan? Macam kartun!!..Subahanallah!..:)


Ummi dan Nenek, sewaktu kami dah nak balik semula ke rumah nenek. Lokasinya, depan rumah Cik Dah, ibu saudara kami. Ops, maap ye Cik Dah..hihi


Hah, waktu balik ni..Saya kenal satu jenis binatang nih.
Nenek panggil "kesing". Aduii..saya pun tak tahu apakah "kesing" itu..huhu..
Nak kenal ke? Ni ha gambar dy..

Kata nenek, binatang "kesing" ni la yg rosakkan kacang pis nenek.
Habis kacang pis tu dimakan oleh mereka2 ini..huhu..pape je la..

Rajin nenek bercucuk tanam. Sebenarnya banyak lagi sayuran yg nenek dan tok ayah tanam kat kebun dorang. For example, limau kasturi (kalau tak silap), sayur sawi, kacang pis dan banyak lagi. Tapi, oleh sebab sayur2 ni tak berapa terjaga, maka hasilnya taklah seberapa. Maklumla, nenek dan tok ayah da tua. Mana larat nak jaga semua. huhu.


Hah, ni pulak adik2 saya.
Biasala tu. Kalau tak bergambar sakan, bukan ktorang la tu. huhu
Owh, budak kecil yg sensorang kat bawah tu, sepupu kitorang jugak. hehe


Subhanallah, indahnya suasana kampung!!...^^


Sewaktu kami berada di rumah saudara nenek tadi.
Entah apa yg kitorang duk tengok. Khusyuk kot dgr perbualan ummi dan nenek dgn nenek saudara kami tu. huhu


Jaja, yg tak habis2 kena betulkan tudung. Mana taknya, pakai tudung tak sah kalau tak tutup mata! Rimas den..


Ini Aqil, my youngest brother, with his cousin, Ijat.
Saya berkenan sgt tengok budak Ijat nih. haha..Sopan jek..;p


Hmm,boleh pulak kucing2 nih bermesra cenggini..haha..;p
Takpela. Suka ati depa. Saje ambik gambar ni.
Unik.
hehe..^^



Again, I'm out of idea. haha..Tah pape je post nih. Okeh, tggu la ek part seterusnya. Tak tunggu pun takpe. Tak penting. ;p
Salam.



diari pengarang : Saje nak tunjuk album ah tu!. Kalau boleh nak je upload sume, menunjuk-nunjuk la katekan. haha..;p


7 comments:

NARDtheNERD said...

best nya jalan2 kampung..

:))

tinta_hikmah said...

hahha. ceh,batu 18 pun kg gak.hahah

Bintun Sazali said...

NARDtheNERD >

betul! mmg best!..:)

Bintun Sazali said...

tinta_hikmah >

alaa..bt 18 ke bt 20 ke, tu kg dekat...yg ni kg jauh..hihi..;p

Al - Mu'allim said...

owh.. sebutan sbnr binatang tu kkesing. perlu ditekankan huruf k tu. :)

binatang itu xde orang suka sebab baunya yang busuk

farisha_ipin said...

salam~
smbung lg taw~
seronok tgk kawasan kg ni~
best~
:)

Bintun Sazali said...

Al - Mu'allim >

wahh..ilmu tambahan!..hehe
mmg oghe Klate ke? syukran jazilan ya..:)

owh ya. masa tu tak ter bau plak, cz amek gambar dr jarak jauh..hehe



farisha_ipin >

amboii..tak jemu2..hehe

LinkWithin