Tuesday, December 28, 2010

Wudhu' Wajib dan Wudhu' Sunat?

Salam sejahtera buat semua!

Dah solat belum?
Kalau belum, ha. Cepat2 pi solat!

Pernah tak anda berdoa dan meminta bermacam permintaan dari Allah, namun anda rasa permintaan tu tak ditunaikan, ataupun sangat lambat ditunaikan?

Haa..Saya pernah dengar di Radio Ikim.fm, sesiapa yg suka menangguh-nangguhkan atau melengah-lengahkan waktu solat, maka Allah pun akan menangguhkan atau melewatkan permintaan anda daripada ditunaikan.

Barulah fair, kan?
"Kamu tak buat, aku pun tak buat jugak utk kamu."

Owh, post kali ni, hanya ingin berkongsi lirik sebuah lagu yg saya baru terdengar sewaktu dlm perjalanan pulang ke rumah tadi. Tentang wudhu'. Simple je lagu ni. Simple but significant!..:)

Wudhu' - Genius Aulad Talents

First we have to wash our face
we wash our face, we wash our face
first we have to wash our face
when we take our wudhu’, when we take our wudhu’.
*(chorus)

first we have to wash our face
we wash our face
we wash our face
first we have to wash our face
*(chorus)

then we have to wash our arms
we wash our arms, we wash our arms
then we have to wash our arms
*(chorus)

then we have to wash our heads
we wash our heads, we wash our heads
then we have to wash our heads
*(chorus)

then we have to wash our heads
we wash our heads, we wash our heads
then we have to wash our heads
(voice)
*(chorus)

then we have to wash our feet
we wash our feet, we wash our feet
then we have to wash our feet

*(chorus)

then we have to wash our feet
we wash our feet, we wash our feet
then we have to wash our feet
*(chorus)


Dah selesai baca?
[Sesuai ni utk ajar kanak2 tatacara wudhu' dgn cara yg lebih menarik!..:)..]

Firman Allah s.w.t.:

"Wahai org-org yg beriman, apabila kamu hendak menunaikan solat,maka
Hendaklah kamu membasuh muka kamu dan tangan kamu hingga ke siku
Dan sapukan (sedikit air) di kepala kamu dan basuhlah kaki kamu hingga
Hingga kedua-dua mata kaki , Dan jika kamu berjunub maka sucikan(mandi)"

(surah al-maidah: 6)

See? Allah dah pun berfirman dalam surah Al-Maidah ayat 6, yg menuntut kita bersuci sebelum bersolat. Dan berwudhu' juga merupakan salah satu perkara yg dikategorikan sbg bersuci.

Okeh, dalam lagu yg dinyanyikan oleh adik2 Genius Aulad kat atas tu, dorang just mention anggota wudhu' yg wajib je. Jangan terkejut taw. Nanti tak pasal2 ada yg kata dorang salah nyanyi la, hape la. Sebab kebanyakan org tahu anggota wudhu' ada banyak! Dan setiap basuhan mesti 3x. Ea?

Sebenarnya bukan camtu tau. Itu perkara yg sunat. Lagipun, basuhan sebanyak 3x tu adalah utk memastikan kotoran pd anggota wudhu' benar2 sudah hilang. Tapi kan, saya sendiri pun susah nak ingat anggota yg wajib wudhu'. Eh, maksud saya, fardhu wudhu'. Samalah tu, kan? Sebab apa susah nak ingat? Sebab, tak AMAL! Selalu saya buat amalan yg sunat, iaitu basuhan sebanyak 3x pd semua anggota wudhu'.

Fardhu wudu' ada 6 perkara:

* niat
* membasuh muka
* membasuh dua tangan hingga ke siku
* membasuh atau menyapu sebahagian kepala
* membasuh dua kaki hingga ke buku lali
* tertib iaitu berturut-turut

Konklusinya, anggota yg wajib wudhu' adalah sebanyak EMPAT bahagian, iaitu:

MUKA
DUA TANGAN HINGGA KE SIKU
SEBAHAGIAN KEPALA
DUA KAKI

Hah. Bila dah tau anggota yg wajib ni, jgn pulak lupakan atau tinggalkan terus anggota yg sunat. Apa salahnya kita lakukan juga. Moga bermanfaat buat kita.

Pada saya, kalau dalam keadaan terdesak, nak jimat waktu atau nak jimat air, maka tak salah kalau kita hanya ambil wudhu' pd anggota yg wajib, dan dgn hanya sekali sapuan shj. Agama ISLAM tak rumit, tapi mudah dan kontemporari, kan? :)

Okeh. Sekian sahaja.
Sebarang masalah dan pertanyaan, bolehlah rujuk pada pakar2 agama yg berkenaan.
Wallahua'lam.
^_~



p/s : Sanah Helwah buat abang Amin yg sdg berada di perantauan!
Moga tabah selama merantau di tempat org!. :p


diari pengarang : Sekadar sbg peringatan buat diri pengarang, juga buat yg membaca. :)

4 comments:

Abe Lo said...

salam...

yup..setuju dengan apa yang dikatakan.. kadang-kadang kalo kita tengok orang p'puan ni leceh sangat, nak complete ambil wuduk kan.. *sebab ada pengalaman bawak p'puan ni g jalan@jaulah kat sini.. apa la susah benOr nak amik wuduk.. rupenye diorang bedal semua ngan yang sunat pun x tinggal... haha.. klaka pulak kadang-kadang.. Then, bila kita cakap semula Bab ni, baru la diorang ni teringat kembali..

Islam is simple like A,B & C...kalo betul2 kita beramal dengan apa yang dipelajari, InsyaAllah akan faham Islam sebaiknya..

-->Great post, keep writing! =P

p/s Syukran wa Jazakillah Khairan wish myself here...huhu~ ;)

Bintun Sazali said...

abang >

ceh..ingatkan siapa la td..ahaha..;p
maceh maceh kerana sudi baca..hihi

tu ah, lau nak pi berjalan n nak jimat masa, kena la wat perkara yg sekadar perlu je. nggak usah repot2 dong.huu~

p/s: Tak sangka ko baca!..ahha..:D
nanti ktorang post kad bfday ke Mesir nuh..hihi

Solihin Zubir said...

betul2.. so, jgn mengeluh kalau Allah lambat makbulkan doa kita.. cermin dulu diri tu.. hehe..

hhhmmm.. masih ramai sebenarnya yg tdk tahu berwuduk cara yg betul...

Bintun Sazali said...

cik Lihin>

tu lah. sambil2 koreksi diri, nak kena ingatkan org lain jugak..uhuhu..

LinkWithin