Monday, March 29, 2010

Cerita Hari Itu..=)


Wahh...sgt teruja!!...
28 Mac 2010...berjaya penuhi harapan utk ke PBA KL '10!!...=)
ada yg tak tahu apa tu??...PBA KL '10 is stand for Pameran Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2010...Alhamdulillah..jika kita pasang niat yg baik,InsyaALLAh..pasti Allah akan permudahkan ....

sgt ramai manusia yg dtg n pergi kat PWTC...hari tu mmg sgt ramai manusia..lebih2 lg hari tu adalah hari penutup PBA KL...apa lg..berduyun-duyun lah yg dtg memeriahkan suasana!..

Alhamdulillah juga..byk tauladan dan sempadan yg sy dpt lihat hari tu..org kata,yg baik dijadikan tauladan..yg buruk pula jadikan sempadan!....Saya sgt teruja utk berjumpa dgn novelis tersohor,Ramlee Awang Murshid..macam tak percaya yg sy sanggup beratur panjang demi mendapatkan signature beliau!..pertama kali dlm seumur hidup sy!..hehe..=)
"Penantian merupakan satu penyeksaan"
Akhirnya,setelah sgt lama beratur (semua peminat sgt berdisiplin..=p..) dlm satu barisan yg sgt pnjg dan sgt tersusun,tiba giliran sy!..aduhh..sgt berdebar-debar..haha...sy dan kwn sy,Nadia (kebetulan nama kami sama!) minta utk bergambar bertiga dgn beliau..waktu RAM nk sign tu,beliau tnya nama sy..dek kerana berdebar-debar (tah nape,nervous plus teruja!),sy kurang jelas dgn soalan yg kluar dr mulutnya..dlm kekalutan,sy pndg Nadia..mengharap sedikit bantuan..haha...rupanya beliau bertanya akan nama sy..aduh,malu pun ada..sikit punya soalan pun tak dpt jwb..=p...after all,kami snap skeping gmbr...tak sangka,cz berjaya gak mencipta kenangan hari tu..hehe....

sambil memegang novel terkini RAM,Cinta Sufi

Macam2 ragam manusia ketika Pameran Buku ni berlangsung..macam2 ragam peminat,pengunjung,anak2 kecil, dan pelajar2 sekolah...sambil beratur,sempat sy snap sekeping gmbr..mungkin gmbr salah seorang peminat yg sgt obses terhadap encik RAM kita ni...

mata hati tidak pernah berdusta!

Wahh..mulanya sy tertarik dgn t-shirt yg hamba Allah ni pakai..sgt menarik!..kata2 tu sgt best!...dan..pd mulanya sy tak tahu la pulak,kata2 tu rupanya termasuk dlm sebahagian penulisan RAM..dlm buku 9 Nyawa jika sy tak silap...wahh...mmg best la RAM ni..tak hairanla beliau ramai peminat..wlpun novel2 dy sume berbentuk thriller!...

Dalam kesibukan dan kekalutan PBA KL hari tu,ALHAMDULILLAH...masih ada lg hamba ALLAh yg tak lupa pd Yang Maha Mencipta...time da masuk waktu Zohor,masa tu sy masih ada dalam KARANGKRAF lagi...semua lagu rancak tiba2 je berhenti...dan sy terdengar laungan azan..wlpun hanya di radio,namun cukup jelas..dan pengunjung pun faham..sedikit senyap drpd sebelumnya..wlpn ada jugak la bising sikit2..huhu...lepas habis azan,semua yg dengar azan trus tadah tgn,baca doa lepas azan..Alhamdulillah...ya..hidayah Allah tu mmg ada di mana2 shj!..
hmm...lps laungan azan,lagu diputar.tp bukan lg lagu2 rancak....lagu2 cam Sepohon Kayu,dan lagu nasyid lain..nasib baiklah DJ tu tahu pe yg patut dan tak patut dy buat...moga hidayah Allah tetap bersama kita semua!...

Penat pusing satu PWTC,lebih kurang pukul 3 ptg, kami bertolak pulang ke IPG kami..dlm perjalanan pulang,ada mesej masuk ke dlm peti mesej hp sy...sy amati..owh...UMMI...

"dah bertolak balik ke?"

"a'ah..baru lpas benti kat seremban ni.nk balik ke mktb dah.ummi,dftr kata tu dah abes,tak sempat nk beli."

"takpelah.habis,beli buku apa?"

"sy beli kamus n buku sikit2.buku budak2 lupa pulak nk tgk td,byk sgt kedai.hehe"

"ok..jgn lupa simpan resit ya.penting tu"

"okeh..tak kira apa jenis buku ke?

"apa2 pun boleh..buku2,mjlh ke.asalkan bukan suratkhabar"

"xbeli mjlh pun.buku2 biasa je.n novel sebijik..hehe"

"yelah,nanti resit jgn lupa bg umi."

"ok,t sy bg.alhamdulillah la,tak terlebih bajet td..=p"

"beli buku tu baca,jgn longgok je"

"InsyaALLAH...=)"

haha...lawak pula kalau ingat2 smula..ummi cam tau2 je prangai sy...beli buku byk..tp tak semestinya akan habis baca secepat mungkin!..aduhh...takpe2...sy akan cuba!..=p

sebut soal INSYAALLAH...malam tu pulak,dlm kepenatan,sy kemas2 barang atas meja study...alhamdulillah,meja study dapat dihias cantik pd mlm tu jugak!..wlpun dlm kepenatan..=)
sambil2 mengemas,sy pasang IKIM.fm..tah nape,m0od nk dgr radio tbe2 je hadir..cehh...
dan ditakdirkan,ada satu slot bersama seorang pensyarah dari UITM mana,sy tak pasti..tp sy tertarik dgn satu kisah yg beliau sampaikan....

tentang lafaz INSYAALLAH...

suatu hari,ada sekumpulan org kafir ni..mereka tak puas hati dgn Rasulullah s.a.w ( tak pasti ttg apa)..dan ada seseorang drpd mereka telah mencadangkan supaya diajukan soalan bertubi-tubi kpd Nabi Muhammad,dan jika Baginda dapat menjawab semua soalan dgn mudah,maka mereka akan meyakini dgn seyakin-yakinnya bhw Nabi Muhammad mmg benar2 pesuruh ALLAH...
Ditakdirkan,slh seorang drpd mereka telah berjumpa dgn Rasulullah dan menyatakan hajat mereka.Nabi Muhammad bersetuju utk memenuhi hajat mereka pada waktu sekian2..namun,dlm keadaan yg sgt YAKIN bhw ALLAH akan menolong baginda,maka sbg seorang manusia yg tak dpt terlepas dr sebarang kesilapan,baginda telah lupa utk mengucapkan INSYAALLAH...
Maka ditakdirkan ALLAH,kerana lupa mengucapkan kata2 itu,pd hari yg ditetapkan ALLAH tidak menurunkan wahyu ke atas baginda..maknanya baginda tak mendapat pertolongan drpd ALLAh lah...MasyaALLAH..sedangkan NABI pun boleh terlupa,apatah lg kita?...Untung bg Nabi kerana ALLAH serta merta menurunkan peringatan kpd baginda..jika kita yg lakukan??

Renungkanlah!..

Kesimpulannya,perkataan INSYAALLAH jgn lah dianggap sbg perkataan yg biasa2..cz kalimah ALLAH ni tak boleh dibuat main!..ingat tu!...dgn mengucapkan perkataan ini, kita bukan shj berjanji,malah kita meletakkan JAMINAN atas nama ALLAH bhw kita akan lakukan perkara itu,dgn IZIN ALLAH..

WAhh...pnjg pulak membebel mlm ni..byk sgt perkara yg nk dikongsi...=)..setakat itu shj!


diari pengarang : ALhamdulillah..ilham dari Rabbi...=)

Friday, March 26, 2010

Kala Hati Turut Berpuisi

hati duhai hati
dengarlah daku berbicara
mengapa mata selalu berkaca
mengapa batin selalu tersiksa
mengapa resah sering mengganggu jiwa

jawab hati
tanyalah pada jiwa
adakah kini engkau semakin renggang dengan yang Maha Kuasa
adakah kini sudah banyak ibadahmu kepada-Nya
adakah engkau tidak bersyukur dengan apa yang dikurniakan-Nya
koreksi dirimu wahai jiwa
jangan biarkan keresahan itu terus mengganggumu
tiap saat
tiap waktu
sedarkan dirimu
duhai jiwa.




diari pengarang : Masih lg belajar!

Thursday, March 25, 2010

Pabila Nikmat Ditarik Seketika...

"Ingat LIMA sebelum dtg yang LIMA......"

ungkapan yg sering diucapkan oleh pentazkirah2,lecturer2......dan insan yg suke mengingati dan mengingatkan....Kadang2 terfikir,beruntung sgt bila ada lagi yg masih mahu memberi nasihat dan peringatan buat diri ini...bayangkan..bgmana agaknya ya,jika selama kita hidup di dunia ni,takde sorang pun yg pernah teringat atau terfikir nak beri peringatan pd kita?..pasti kita akan trus terlalai..hmm....

Apa yg LIMA tu?....
SIHAT sebelum SAKIT
LAPANG sebelum SEMPIT
TUA sebelum MUDA
KAYA sebelum MISKIN
HIDUP sebelum MATI


kenapa la org suka bg peringatan yg sebegini ye??..sebabnya..kita sbg INSAN yg hidup hanya sbg penumpang di bumi yg ALLAH pinjamkan ni harus belajar cara utk bersyukur serta menghargai NIKMAT yg ALLAH berikan pd kita...

Teringat suatu ketika..baru2 ni...macam2 yg berlaku..mengingatkan sy pd kalimah2 itu..
bila sakit..baru rasa mnyesal tak hargai nikmat sihat ...
bila tiada langsung masa berehat cz sibuk dgn assignment..baru rasa alangkah nikmatnya waktu lapang!..isyh2...

itula manusia...bila ada yg memberi...jarang kita menghargai...
bila tak diberi apa yg kita mahukan,kadang2 tu sampai nk marah2...salahkan sape yg tak beri apa yg kita mahu tu...
sesungguhnya INSAN mmg perlu diajar ttg erti SYUKUR..supaya bila mereka tahu apa erti syukur yg sbnar,akan dpt meningkatkan lagi rasa takwa pd ILLAHI...

hmm..sekadar luahan rasaku......





diari pengarang : iman manusia...~bertambah dan berkurang~........

Monday, March 22, 2010

sesekali diuji....

Alhamdulillah..

sambil2 bersengkang mata,menunggu sahabat ni menyiapkan assigmentnya,sy curi2 peluang tuk update post..
hmm..rasanya dah lama sgt blog ni tak terusik..tak ditambah dgn post2 yg baru dan terkini...entah kenapa...lack of idea..perhaps??..
tapi..itu alasan yg bg saya tak boleh diterima pakai...cz dlm kepala ni sntiasa ada idea2 baru yg boleh diluahkan..but???..haha..ntahlah..

emm..rasanya spnjg cuti skolah hari tu....takde apa pun yg menarik...hanya duduk di rumah..sbg suri rumah separuh masa (kot?..=p)..sbg student,kakak...hmm...tambah2 ngan kehadiran assignment yg cukup memeningkan..aduhh..mengahadap laptop saja lah kerja sy..
dan nk dijadikan cerita...suatu hari .....hati sy benar2 diuji...rasanya ujian tu agak berat bg sy...perasaan sy sgt2 terguris....hmmm...tak apalah...mmg lumrah manusia..tak akan dpt lari dari ujian yg telah Sang Pencipta tentukan utk kita...
namun.....
pd ketika diuji..sy LALAI seketika...
menyalahkan takdir..
menyalahkan diri...
menyalahkan si pelaku....

silap.....

sy bermuhasabah seketika...itupun slpas sehari berselubung dgn delima yg sdg sy hadapi waktu itu..
mungkin....stlah bermuhasabah...
memohon petunjuk dr Rabbi yg Maha Kuasa...
sy mohon agar hati ini dikuatkan....
moga dosa ini diampunkan....
mohon si pelaku diampunkan......

terlalu byk kiranya dosa hamba yg hina ini dgnMu Ya Rabbi......

hanya pabila tersedar bhw....diri ini hanyalah hamba....


dan tidak ada tempat mengadu yg lebih baik dari mengadu pd Allah..sesungguhnya Allah Maha Mendengar...Dia jg Maha Pengampun...



Hanya setelah itu...barulah diri yg terlalai in sedar...sedar akan apa yg sering diucapkan oleh mulut sendiri....bhw...MANUSIA IALAH MAKHLUK YG SERING LUPA PABILA DIHADIRKAN NIKMAT KEPADANYA...namun...BILA DIUJI...BARULAH TERINGAT AKAN YG MEMBERI UJIAN TERSEBUT....

sering juga terfikir..kenapa harus begitu???

Dan Allah Yg Maha Besar telah memberikanku ILHAM.....membuatku terfikir....jika tidak ada insan yg diuji...maka tidak akan ada yg mengingati ALLAH......

" When you think there is no one to turn to,REMEMBER,ALLAH is always besides you!"

Syukur tak terhingga...saat berduka..teman2 hadir mmbntu...memberi nasihat..dan dorongan...supaya sy tak trus begini....terasa sgt bersyukur di kala itu..Allah hadirkan teman sbg perawat duka.....=')

Pagi ini....ALHAMDULILLAH.....sy sgt berharap agar perasaan itu tak muncul lg...
dan sy sgt berharap agar.......
sy benar2 memaafkan pelaku itu........
ampunkan dosaku ya RAbb...
KU mohon PERTOLONGANMU Ya Allah......



diari pengarang: InsyaALLAH..keep on trying!!....tabahlah wahai diri...hanya sesekali diuji...

LinkWithin