Thursday, March 25, 2010

Pabila Nikmat Ditarik Seketika...

"Ingat LIMA sebelum dtg yang LIMA......"

ungkapan yg sering diucapkan oleh pentazkirah2,lecturer2......dan insan yg suke mengingati dan mengingatkan....Kadang2 terfikir,beruntung sgt bila ada lagi yg masih mahu memberi nasihat dan peringatan buat diri ini...bayangkan..bgmana agaknya ya,jika selama kita hidup di dunia ni,takde sorang pun yg pernah teringat atau terfikir nak beri peringatan pd kita?..pasti kita akan trus terlalai..hmm....

Apa yg LIMA tu?....
SIHAT sebelum SAKIT
LAPANG sebelum SEMPIT
TUA sebelum MUDA
KAYA sebelum MISKIN
HIDUP sebelum MATI


kenapa la org suka bg peringatan yg sebegini ye??..sebabnya..kita sbg INSAN yg hidup hanya sbg penumpang di bumi yg ALLAH pinjamkan ni harus belajar cara utk bersyukur serta menghargai NIKMAT yg ALLAH berikan pd kita...

Teringat suatu ketika..baru2 ni...macam2 yg berlaku..mengingatkan sy pd kalimah2 itu..
bila sakit..baru rasa mnyesal tak hargai nikmat sihat ...
bila tiada langsung masa berehat cz sibuk dgn assignment..baru rasa alangkah nikmatnya waktu lapang!..isyh2...

itula manusia...bila ada yg memberi...jarang kita menghargai...
bila tak diberi apa yg kita mahukan,kadang2 tu sampai nk marah2...salahkan sape yg tak beri apa yg kita mahu tu...
sesungguhnya INSAN mmg perlu diajar ttg erti SYUKUR..supaya bila mereka tahu apa erti syukur yg sbnar,akan dpt meningkatkan lagi rasa takwa pd ILLAHI...

hmm..sekadar luahan rasaku......





diari pengarang : iman manusia...~bertambah dan berkurang~........

1 comment:

Samila said...

Bukan kah " muda sebelum tua " ?

LinkWithin