Friday, October 8, 2010

Yang Benar Itu Pahit..?

Salam sejahtera buat semua....

***
Emm,tiba2 terfikir ayat ni :

*Too much LOVE to someone,make us apart from him/her..
Too much LOVE to ALLAH, make us closer with HIM...*
err..ada sesiapa yg setuju?
***

Okeh,mari bicarakan tajuk yg sebenar..huhu~

" قُلِّ حَقًّا وَلَوْ كَانَ مُرًّا "

Berkata benarlah walaupun ia pahit!

Setiap yg benar memang pahit..Sebab tu ramai yg tak berani cakap benar.

TIPU SUNAT??

Nonsense~

Takde pun bohong sunat atau tipu sunat dalam Islam.

Kalau perkara itu SUNAT,maknanya Nabi SAW pernah buat, ataupun perkara itu disandarkan kepada Nabi SAW.

Tapi,kamu rasa Nabi SAW, kekasih Allah yg mulia pernah menipu ke?
Baginda tak pernah menipu!..
Apa yg Baginda pernah lakukan ialah HELAH.

CERITA 1:
Seorg nenek tua pernah bertanya,
"Adakah aku dapat masuk ke syurga, ya Rasulullah?"
Nabi Muhammad SAW bersabda,"Nenek tak akan masuk syurga.."

Lalu nenek tu sedih sangat-sangat.Yelah..siapa yg tak mahu dirinya diletakkan di tempat yg penuh dengan segala macam kenikmatan tu..am I right?

Melihatkan keadaan Nenek itu tadi, Baginda pun menyambung kata-katanya,
"sebab dlm syurga hanya ada perawan,anak gadis.Nenek akan ke syurga,
tapi nenek akan muda kembali".
Apa lagi, gembira sungguh hati si nenek!.

CERITA 2:
Suatu hari ada seorang hamba Allah minta tolong kepada Nabi SAW, supaya menyelamatkan dirinya dari seseorang yg mahu mengejarnya.
Selepas meminta tolong, hamba Allah itu segera bersembunyi.
Tak lama kemdian,muncul si fulan yg mengejar hamba Allah tadi..
Si fulan itu bertanya,
"Ya Rasulullah,adakah Engkau nampak hamba Allah yg sekian sekian ini?"

Nak tahu Nabi SAW jwb apa?

Nabi SAW melangkah setapak dari tempat Baginda berdiri, lalu menjawab,
" Semenjak aku berdiri di sini,aku tidak nampak hamba Allah itu."

Hah, Nabi SAW berbohong ke?

TIDAK!

Itu helah namanya.
Baginda mmg nmpak shbt yg lari td,tapi bukan sewaktu baginda di tempat bgnda berdiri
pada waktu itu.

Jadi,perlu diingat di sini, HELAH dgn TIPU,mmg lain maknanya dan sangat berbeza.
[Helah VS Tipu/Bohong, definitely different!]

TIPU atau BOHONG, hukumnya BERDOSA!...
Memang segala yg benar itu pahit.
Hmm~




diari pengarang : What's wrong with me this night?..:(...Ya Allah, jadikan kami semua org2 yg sentiasa diberi petunjuk...

9 comments:

FaRhAH Za'Ba said...

entah~ What's wrong with you ek? hahaha.. ^^

sugar2 kapas strawberry said...

ustaz akk pon selalu ckp..katakan la yg benar walaupon pahit..

and i'm agree with your statement

*Too much LOVE to someone,make us apart from him/her..
Too much LOVE to ALLAH, make us closer with HIM...*


sbb dlu akk couple( masa tu taktahu kapel tu haram kn) akk rasa akk byk buat dosa.yela..msa tu da la tak matang lagi kn..bila da takde pape ni..akk rasa akk mkin dekat ngn Allah..akk syukur sgt2 even akk takdela berubah 100% kn..akk slow2 ubah diri akk.. :)

and i'm happy with my life skang ni..akk renung dan muhasabah diri sorg2..bsyukur masih hidup dan berpeluang utk beribadat :)

Bintun Sazali said...

FaRhAH Za'Ba
> eh kak pa'a ni..huhu..:p


sugar2 kapas strawberry
> Alhamdulillah..moga kita terus kekal dlm petunjuk Allah..:)

Solihin Zubir said...

kalau tipu itu sunat, dpt pahala la kan.. hehehe..
tipu sunat dicipta oleh org yg suka menipu..

Bintun Sazali said...

Solihin Zubir
> hah..tau takpe..hanya kerana nak lepaskan diri,mula buat fahaman yg bukan2..huhu~

TUKANG KATA said...

i do agree with the hukama sayings.

setuju jugak dgn awak..mana ada tipu sunat kan? tak dpt pahala..yg ada dosa..

Allahu Allah..moga kita terhindar drpd sifat menipu..

thanks sharing. Sungguh, lama benar tidak berkunjung ke sini.

Bintun Sazali said...

TUKANG KATA
> owh..syukran sgt2 sudi ziarah..:)
emm,macam tu la pemikiran umat Islam yg tak berpegang pd Al-Quran dan as-Sunnah...

syuQ said...

stengah org yg suke menipu ni bile terkantoi menipu..suke sangat buat alasan 'aku gurau je'


cish..geram!

Bintun Sazali said...

syuQ
> a'ah kak..haha..care2 nk lepaskan diri la kononnye..uhuk2~

LinkWithin