Friday, January 1, 2010

Catatan Tahun Baru Masihi

Assalamualaikum buat pembaca sekalian..
alhamdulillah,skali lg sy diberikan ruang n peluang tuk duduk menaip di sini pd malam ni..wah,esok dah 2010!..cepat je masa berlalu,kan?..Tanpa sy sedar,masa telah berlalu begitu pantas dan meninggalkan kita dengan cepat sekali..

Pagi tadi,usai menghantar nenek ke rumahnya dengan memandu Kenari milik ummi,telingaku tertarik untuk fokus pd perbualan DJ di sebuah radio station yg sedang ke udara pd waktu itu.
Menarik.



Topik perbualan adalah mengenai Tahun Baru Masihi yg akan menjelang esok hari.Sangat sedih dan memalukan bila DJ yg bertugas membacakan serta mengimbas kembali peristiwa2 yg telah terjadi pd 2009,yg tidak sepatutnya terjadi..sbg contoh,kes pembuangan bayi yg kadarnya makin meningkat dan membimbangkan..sungguh mengecewakan..kes ini spt BERMUSIM..yelah,mana tak nya..lau ada event yg besar kat mana2,perkara yg tak boleh dielakkan adalah PERGAULAN BEBAS antara kaum Adam dan Hawa..pantang ada peluang,maka ENCIK SYAITAN pun datang,volunter diri tuk menjadi dalang...hmm..lepas tu,paham2 sj perkara yg akan berlaku..spt yg telah disebutkan oleh DJ yg bertugas td,"malam ni menuai,tahun depan dapat hasil.."isyh..seram...=(

Na'uzubillahiminzalik!

Seharusnya,perkara spt itu tak berlaku..Perkara2 yg memalukan diri,keluarga,bangsa,dan lebih2 lg AGAMA!..tak malukah kita,memegang status ISLAM dalam kad pengenalan..tp,berkelakuan sbg seorang yg tiada agama??...
*alamak..emosional..huhu..

Lewat petang td,sy dapat SMS dari seorang rakan...
"PERHATIAN UMAT ISLAM : Bila sampai 31 Disember,brpa ramaikah yg telah bersedia untuk meraikan tahun baru?Tetapi sedarkah mereka bahawa telah difatwakan oleh SYEIKH AL-AZHAR,SYEIKH TANTAWI,SYEIKH YUSOF AL-QHARDAWI serta ulama2 kontemporari bhw menyambut Tahun Baru Masihi bererti menyambut ULANGTAHUN KELAHIRAN TUHAN YAHUDI DAN KRISTIAN..bg mereka yg tidak tahu,hukumnya FASIK yakni berdosa besar dan bg yg mengetahuinya,hukumnya MURTAD..."

Begitu bentuk mesej yg disampaikan kpd sy..sejauh mana kebenaran fatwa tersebut..WALLAHUA'LAM..sy sendiri belum pernah mengetahuinya..mungkin kerana kurang peka dengan hal2 spt ini?..hmmm...apa pun,tak salah sbnrnya nak menyambut kedatangan Tahun Baru Masihi ini..lgpun,kita pd masa ini hidup lebih berpandukan kepada kalendar Masihi,berbanding dengan kalendar Hijriah..sy akui,diri yg mengarang ini jg kurang membiasakan diri untuk merujuk pd kalendar Hijriah..kerana banyak hal yg perlu dilakukan skrg perlu dirujuk pd tarikh Masihi..due date pembayaran broadband,deadline assignment,tarikh exam..huhu..dan bnyak lg..betul kan?

Segala permasalahan yg timbul adalah berpunca dari diri sendiri..ramai remaja yg fikir bhw malam Tahun Baru Masihi adalah malam untuk bersuka-suki melakukan apa yg dikehendaki tanpa ambil peduli HALAL atau HARAM..oleh kerana mereka berfikiran spt itu,mk tidak hairanlah jk byk masalah yg tiba2 akan timbul menjelang tahun baru..

Hmm..cakap memang pandai,tp..adakah diri ini dah cukup perfect tuk halang diri dari lakukan kemungkaran yg sama?..Semoga Allah SWT melindungi sy dan para pembaca sekalian dari perkara2 spt ini..sama2 kita koreksi diri...

sekian,wassalam...

Mencari Redha Illahi,








diari pengarang : iman..setipis kulit bawang!..=(

1 comment:

Muhammad Amin bin Sailan @ Sazali said...

salam alaik..
erm menarik posting kali ni..
tapi berkenaan dgn 'fatwa' tu x pernah pulak dengar..
takpe la insyalh cuba cari kesahihannya.
wallahua'alam.

LinkWithin