Thursday, December 17, 2009

HIJRAH : sudah bersediakah kita?

Esok..alam ini akan memasuki tahun baru Hijrah..1431 Hijrah..wahh..dgr radio pg td,da ramai dah yg sibuk bincang ttg hijrah..(err...tp tak dgr sungguh2 laa..)..hehe

so..persoalannya di sini..sudah bersediakah kita tuk memasuki tahun baru ni?

fenomena yang sering kita lihat..bila tibe je tahun baru Masihi,anak2 muda pakat sibuk2 nak celebrate tahun baru lah kononnya..dan kita juga tahu..mcm2 yg berlaku bile tiba je tahun baru..isyh3...hmm..camne la tu ek...tp..lau tahun baru Hijrah ni nak menjejakkan kaki,takde plak org kecoh2..adoii...
dunia2....

jadi..apa yg harus dititikberatkan dalam isu "tahun baru hijrah" ni ialah..perubahan!
huhh..bukan senang nk wat perubahan nih..diri yg menulis ni pon..slalu kuarkan kata2 yg berbunyi :
"tak kan ade yg mampu mengubah diri kita,melainkan diri kita sendiri"

tapi?adoii..byk lagi kekurangan dalam diri ni yg harus diperbetulkan..lagi2 bila dah masuk alam remaja (sikit lg nak dewasa..kot?..hehe),byk lah yg harus diperbaiki..dari bab pelajaran,hubungan dgn Allah,keluarga,kgkawan.alam n masyarakat sekeliling..huh..

moga tahun baru ni,sy mampu menjadi some0ne yg lebih baik dr dulu...





PERKARA YG PERLU KITA LAKUKAN BILA MENJEJAK KE TAHUN BARU HIJRAH
  1. membaca DOA AKHIR TAHUN selepas asar-sebelum maghrib pd 30 zulhijjah
  2. membaca DOA AWAL TAHUN selepas maghrib..masa tu dah 1 Muharram!
haa...tu je sikit yg dpt sy kongsi..hrp ia berguna untuk kita semua!.=)

salam Maal Hijrah..~



diari pengarang : ade sesiapa leh bg tips2 bgn pagi dgn mudah?..nak berubah!..hehe


4 comments:

penaberkala said...

salam maal hijrah
nk bgn awal pagi mudah jek,tidur atas lantai tanpa bantal dan selimut,haha

siti nadiah said...

ciss...
tp..
ermm,bagos gak kan idea tuh..hahah..=p

Cahaya Malam said...

sanggup ker tido gtu??nati bngun esok pagi skit urat2 badn kang..huihihi

siti nadiah said...

cam selalu wat je sahabatku cahaya malam?..hehehe..=p

LinkWithin