Wednesday, January 11, 2012

Tak Rugi Kalau Memberi!

Assalamualaikum.


"Kalau lalu bilik ko mesti dapat makanan. Murah rezeki betul..Isyh3.." sembang kami pada suatu petang. Dalam hati , aku doakan moga Allah limpahkan rahmat dan rezeki yg mencurah-curah kepada sahabat-sahabat yang pemurah ni. Sungguh, aku nak sangat jadi macam depa. Tapi, entah kenapa sampai saat ni masih belum boleh. Aku tak semesra dorang ke? Entah la ye.

Aku selalu cakap, aku ni kedekut. Sebab tu la nama aku "yang pemurah". Hehh. Rasa macam lokek sangaatttt je gayanya. Tapi rasanya kadang2 je kot aku jadi camtu. Ada waktu2 yg tertentu. Ok dah. Nggak bisa diulas dgn lebih panjang lagi. Point nya kat sini, nama itu doa. Kan?

Sebab tu org dulu kala percaya, kalau dah bagi nama pada anak yg lahir tapi anak tu asyik menangis, so kena lah tukar nama tu kepada nama yg lebih sesuai dan lebih baik. Bukan org dulu kala je yang buat. Sebenarnya Rasulullah SAW pun ada lakukan perkara yg sama. Cuma kisahnya aku kurang ingat. *teruk terukk -,-

Dan sebenarnya, kalau kita memberi, kita tak akan rugi. Mudah je sifir memberi ni. Kita beri, kita akan dapat balik. Selalu kan dengar omputih kata "what u give, u get back" ? Hah, tu lah dia. Apa yg kita beri, kita dapat semula. Malah kadang2 kalau Allah nak beri rezeki tu, apa yg kita dapat kdg-kala lebih banyak dari apa yg kita beri. Subhanallah! Allah kan ada hak dan kuasa utk buat semua tu. Jika Allah kata "jadi", maka jadilah!

Kita ambil contoh yg +ve, korang pandai dalam menyelesaikan soalan add math. Then ada kawan yg mintak tolong ajarkan. Jadi apa salahnya korang share ilmu yang ada dalam otak yg bergeliga tu. Tak rugi pun sebenarnya! Sungguh! Buktinya? Bila korang sharing something, apa yg korang share tu bukan hilang, tapi korang akan lebih ingat. Kan kan??

Kesimpulannya, memberilah. Kalau harta kita tak dapat sumbangkan, sumbang lah sesuatu yang juga berharga. Senyum pun dah dikira sebagai suatu pemberian. Dapat pahala lagi tu. :)


Bukankah "erti hidup pada memberi" ? ;)









Diari pengarang : Sebenarnya memang banyak cara untuk terapi rindu. Err -,-

No comments:

LinkWithin

Lazada Malaysia