Monday, November 8, 2010

Golongan Manakah Kita ?


Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik dan ahli agama di muka bumi, maka tiada apa yg tinggal padanya kecuali orang-orang yg hina dan buruk yg tidak mengetahui yg makruf dan tidak menghindari kemungkaran.

-Hadis Riwayat Ahmad-

********************************
"Kak, ada eyeliner tak?"

"Ada. Liquid eyeliner ke?"

"Yups,"

"Ini dik," jawab akak tadi. Mesra.

Sambil-sambil usha liquid eyeliner yg baru dikenali tu, ada dua mamat lelaki berpakaian ala-ala ghotic + punk berkeliaran dalam kawasan kedai.

Ok. Ignore je lelaki-lelaki tersebut. Kawan-kawan akak tadi kot.
Saya masih ralit membelek-belek eyeliner. Hisyh. Macam-macam la alat solek zaman sekarang ni. Nasib baik saya bukan kaki make-up. Kalau tak mesti saya tau nama setiap satu barang solekan kat kedai tu. Kan?..huhu

Tiba-tiba..

"Allahuakbar!"
Uiks..suara siapa pulak, tetiba je bertakbir?

Sah.
Mamat Lelaki-lelaki itu.

"Allahuakbar! Tegakkan kebenaran! Tegakkan Islam!"

"Pale hotak ko. Nak tegakkan Islam konon. Dah la hidung bertindik."
Suara akak tadi kedengaran, menempelak semula perbuatan kawan-kawan lelakinya tadi.

Lepas tu?
Depa semua pakat gelak-gelak. Sakan.

Okeh.
Tak perlu jelaskan.
Saya faham semua tu, wahai abang-abang tak bermoral sekalian.
Saya tau la saya comel.
Eh, tak. Bukan tu..

Erm, jap.
Salah ke, pakai baju kurung, tudung besar sikit than tudung bawal biasa, nak usha kedai korang?
Isyh.
Rasanya PM dan bininya tak pernah pulak keluarkan syarat camtu.

Apa?
Nampak macam ustazah?
Heh. Nonsense.
Astaghfirullah...
********************************

Baik.
Lihat semula hadis riwayat Imam Ahmad tadi. Tak akan berlaku kiamat, sehingga Allah mengambil orang2 yg baik dan ahli agama?
Subhanallah!

Jadi..dalam golongan manakah saya berada? Dalam golongan manakah kita semua akan berada?
Adakah kita [saya dan pembaca] tergolong dalam senarai org2 yg baik dan juga ahli agama?
Adakah kita tergolong dalam golongan org2 yg hina dan buruk???
Nauzubillahiminzalik...

Kadang2, orang pandang kita macam ustazah. Macam agamawan. Tapi, kita tak pernah anggap kita layak. Ya, saya kata diri saya tak layak untuk menjadi seseorang yg mengajak kepada ma'ruf. Astaghfirullah...:(

Ramai yg selalu ingatkan..manusia ini adalah khalifah di atas muka bumi.
Jadi, tak mustahil kita boleh menjadi seorang yg baik, dan menjadikan seseorang itu baik!
Apa-apapun, setiap apa yg kita lakukan di dunia ni perlulah berteraskan kepada wahyu Allah serta sunnah Rasulullah sebagai panduan paling utama..

Moga diri ini tidak lagi berputus asa untuk terus kuat dlm menghadapi hidup yg cacamarba ni..
Aminn!


diari pengarang: Sape nak eyeliner ni? Malas pulak nak guna. Leceh. cepat2! For free!..huhu~

11 comments:

Frodo Baggins said...

x tau knapa mende mcm ni
jd gurauan n gelak sakan.
wa sepak satu2. biar mampus!

ok selesai. hahahahhaha ...

Siti said...

saya penah kene macam tu jugak.. setakat kene panggil sbgai ustazah tu dah lali dah. just ignore org2 mcm ni.

p/s: awak dapat award drpd saya. harap sudi terima ye? =)

Bintun Sazali said...

Frodo Baggins>
rasanya kalau sy ada ilmu taekwando, da lama dah mamat2 tu kena...huhu...sabau je la..~

Bintun Sazali said...

Siti >

haha..mmg..ignore,ignore dan ignore...moga depa tahu mana yg benar, mana yg palsu dlm idup ni...huhu~

thankz!..:)

hiro said...

hehe..jum mencari redha Allah..dgn belajar..

Frodo Baggins said...

hiro ~ arghhhhhhhhhh kata nak study.
kat sini jugak lu merayap!!! shoooo

princeduyong said...

tumpang gak....

Bintun Sazali said...

hiro + Frodo Baggins >

uiks?gaduh plak..syuh2..hehe..;p




princeduyong>

owh.sila2..huhu~

Amy Syaquena said...

salam..

Jom join Giveaway ' The Best Entry With Sinar Raudah'

http://sinarraudah.blogspot.com/2010/11/giveaway-best-entry-with-sinar-raudah.html

auni_damia said...

btul tu ndiah..

biasa la tue..

agama Islam kn bermula dgn ganjil dan akn berakhir dgn gnjil..


skrg ni org y bt slh jd BTUL...

org y btul jd SALAH..

smg kte trus istiqomah dgn dri kite..

amin..

nice post..

^_^

Bintun Sazali said...

auni_damia > tq cik auni damia, kerana sudi bertandang ke cni dgn rajin..kena bg award nih...hihi..:p

emm,betul tu...pd depa nmpak cam biasa ja..tp sebenarnya orang dah menghina agama..hmm..pe nak jadi la...

LinkWithin