Saturday, November 13, 2010

Kisah Si Budak Comot

Salam sejahtera buat semua.
Huh. Walaupun penat bertungkus-lumus membersihkan kawasan bilik dan menyusun fail2 utk MQA, tapi saya tetap teruja jugak nak post entri ni.

Okeh. Kali ni saya nak bercerita tentang seorang budak comot.


Hah. Budak comot seperti yg anda lihat dalam gambar di atas merupakan seorang budak yg sangat suka menyusahkan Ayah dan Ummi dia. huhu.. Kenapa? Sebab, budak comot ni suka sangat menangis, melalak dan meraung bagai tak ingat dunia sewaktu dia masih kecil. Gambar di atas, budak comot masih lagi berumur 7 bulan! Garang kan muka budak comot tu? hehe....Uit, senyumla sikit. Senyum tu kan sedekah. Isyh3...:p

Owh ya. Waktu budak comot ni sedang bergambar dalam gmbr di atas ni, rasanya hidung budak comot tercedera sikit. Maklumla, suka sangat bergolek-golek atas katil, sampai terjatuh ke bawah dan accidently hidung budak comot terkena pada ubat nyamuk yg sedang enak berlingkar di bawah katil. Adus..

Emm, Ayah dan Ummi selalu sangat berjaga malam waktu budak comot ni masih kecil. Sebab, budak comot mengada-ngada. Pantang kena tinggal sikit, mulalah nak meraung. Wah! Kesian Ayah dan Ummi. Malu je kat jiran2 sebelah. :( Budak comot tak rasa bersalah pun, sebab dia tak tau apa2. Yang dia tau, menangis dan terus menangis.

Ayah dan Ummi kata, budak comot jadi macam tu sebab budak comot selalu sakit. Sawan. Kelam-kabut Ummi dan Ayah kalau tiba2 budak comot diserang penyakit tu. Anytime, anywhere. Kesian Ummi dan Ayah. :( Daripada cerita Ummi budak comot ni, saya dapat tahu bahawa budak comot pernah hampir2 cacat seumur hidup kerana penyakit yg dihidapi tu. Tapi Alhamdulillah, Allah lebih tahu apa yg nak ditetapkan ke atas setiap hamba-Nya. Budak comot selamat dan selamat membesar sbg seorang kanak2 yg sempurna fizikal dan mental.

Bila budak comot ni makin membesar, Ayah dan Ummi kata, budak comot suka belajar.Kenapa?

Nampak tu? hehe..Budak comot nih. Pandai ke membaca waktu umur hanya baru mencecah 8 bulan? Takpe2. Gaya mesti lebih!..:p

Masa makin berlalu. Budak comot pun makin membesar. Waktu budak comot makin membesar, Ayah dan Ummi suka latih budak comot pakai tudung. Sebab, menutup aurat adalah wajib bagi setiap Muslim,kan? Untuk apa pada kad pengenalan ada label "Islam" sebagai agama yg dianuti, namun kita tak amal? Ye idak? :) Lagipun, kalau nak melentur buluh,biarlah dari rebungnya. Ibu bapa adalah orang yg paling penting dalam mencorakkan hidup anak2, kan?


Waktu ni budak comot dah mula belajar mengenal erti kehidupan. Ayah dan Ummi banyak mengajar budak comot tentang agama, tentang kehidupan sekeliling budak comot. Budak comot sepatutnya bersyukur dan rasa bertuah, sebab Allah kurniakan budak comot ibu bapa yg baik. Andai budak comot ditakdirkan berada dalam keluarga yg tak elok pegangan agamanya, agak2 apalah jadi pada budak comot sekarang,kan? Syukur, Alhamdulillah.....

Masa berganti masa. Tahun berganti tahun. Sedar tak sedar, budak comot dah besar. Namun budak comot masih tetap budak comot. haha.

Waktu ni budak comot dah ada ramai adik. Owh, ada 5 orang adik bawah budak comot. Jadi budak comot dah sedar, yg beliau tak patut susahkan Ayah dan Ummi lagi, macam dulu2. Kesian Ayah dan Ummi. Takkan nak jaga budak comot sorang je. Gambar di atas ni, budak comot dah masuk sekolah rendah. Darjah 4 atau Darjah 5. Budak comot kata dia tak ingat waktu bila Ayah ambil gambar ni. :p Baby tu, adik bongsu budak comot. Dah besaq dah pun sekarang..:)

Lepas UPSR, budak comot dapat masuk asrama. Budak comot dah jauh dari family. Tapi budak comot jarang homesick. Mungkin budak comot dapat terima keadaan yg berjauhan dari keluarga tu? Kot? Mungkinla.. Budak comot belajar macam2 sepanjang hidup dengan kawan2 di sekolah menengah.

Akhir Form 2, Allah ambil kembali nyawa seseorang yg budak comot sayang. Yelah, kita semua tak akan selamanya hidup di dunia. Semuanya milik Allah. Dari Allah kita datang, kepada Allah jua kita kembali. Ayah kembali ke rahmatullah, saat budak comot ,Ummi dan adik-adik masih perlukan Ayah. Namun, budak comot, Ummi dan adik2 belajar redha dengan ketentuan Allah. Hidup mesti diteruskan!

Tapi...ada satu yg budak comot kesalkan. Budak comot tak pernah ucapkan "Ayah, kakak sayang Ayah" ataupun "Rindu Ayah". Budak comot jarang mintak maaf dengan Ayah. Juga dengan Ummi. Budak comot ni nakal. Selalu wat silap. Tapi budak comot ego. Ego yg terlampau.Kenapa ya?

"Ayah,mintak maaf"
"Ayah,kakak sayang Ayah"
"Ayah,kakak rindu Ayah"

Semua ucapan tu hanya terzahir hanya setelah Ayah pergi...

Budak comot terus hidup dalam kekesalan. Budak comot berjanji dengan diri sendiri, tak akan buat Ummi macam tu. Ayah dah pesan,jaga Ummi. Budak comot janji, akan pastikan ucapan maaf dan sayang akan pernah lahir dari bibirnya kpd Ummi. Tapi, kalau dapat dikira, rasanya ucapan sayang dan maaf tu banyak terzahir kpd org lain. Bukan kepada yg sepatutnya.
Maafkan budak comot ini, Ummi.



Alhamdulillah, budak comot berjaya menyambung pelajaran ke tempat yg baik untuknya setelah tamat peringkat menengah. Budak comot dah banyak belajar. Tapi budak comot yakin, dia harus lebih belajar. Belajar dan terus belajar. Bukan hanya bermain dan terus bermain.



Budak comot yg masih comot harap sangat agar dia mampu menjadikan kehidupannya lebih baik dan lebih cemerlang dari masa lalunya dahulu. Budak comot juga sgt berharap agar dia dapat membalas jasa Ummi dan arwah Ayah, yg dah banyak bersusah-payah demi membesarkan seorang budak comot.

"Maafkan kakak ,Ummi. Maafkan kakak, Ayah."

Sekian sahaja kisah seorang budak comot utk waktu ini.
Salam Perjuangan!


diari pengarang: Seseorang itu hanya akan betul2 dihargai stlh dia pergi, kan?....:(

14 comments:

nur Iman abDUL said...

salam..

sabar ye budak comot...

sebak beta membaca kisah budak comot ni...huuu..sob2

pe2 pn..kami smua cyg budak comot..blaja rjin2 ye..t jadi budak comot yang berjaya dunia dan akhirat..amiin...hhuuu

dan..ketahuilah..

ibu n bapa anda bangga n bertuah punya anak seperti kamoO..:)

Bintun Sazali said...

nur Iman abDUL >

adus...mengapa anda yg sebak...huhu..sy yg terharu...uhuk2....makacih ya cik edah....:')

murabbi said...

nurIman...
apelah nasib kita brkwan dgn budak comot...
sudahlah comot..
comotkan diri pula..
ish3...
oh budak comot...
sabar ye atas kecomotan diri..
ngee....apa yg direpekkan ni..
semoga diri terus menjadi anak penyejuk mata..
saham di akhirat kelak..
;)

Bintun Sazali said...

murabbi >

haha..nak cuba kira ada bape kali comot yg disebutkan la...haha..:p

syukran ya murabbi...:)
insyaAllah...

fndrocka said...

Biasanya kalau kecik2 comot..bila besar dia jadi lawa

penaberkala said...

baca kisah comot ni cam blh flashback apa yg berlaku dlm hidup
ada beberapa persamaan, herm tp itulah kehidupan yg mesti ditempuhi

apa yg penting, moga budak comot sentiasa tabah dan teruskan majukan diri ke depan demi ibu yg tercinta

al-fatihah utk arwah ayah

tepat sekali, kita akan hargai seseorang bila dia sudah tiada
jd hari ini, jgn biarkan ia berlaku lg
hargailah mereka yg ada di depan mata
hidup hnya sekali, yg pergi pastinya tak akan kembali lagi

nice story, well done!

auni_damia said...

kisah yang menarik..

^_^

aunizafraa zafraan said...

haha. comot giler

Bintun Sazali said...

fndrocka > lawa? ape tu? haha..:p

maceh sudi komen...:)

Bintun Sazali said...

penaberkala >

persamaan? dr segi apa lah tu ye? hehe...:)..em,tp biasalah...zmn jd budak2 comot,mmg begitu...lumrah anak2 kecil...huhu

Syukran, thankz n arigato encik anuar!..:)

Bintun Sazali said...

auni_damia > tq kerana membaca...huhu

psstt..sogan den..:p

Bintun Sazali said...

aunizafraa zafraan >

kerana itulah beliau digelar budak comot...huhu~

farisha_ipin said...

salam~
kak, kisah kehidupan yg sgt menarik.
terima kasih kerana share~
bdk comot dah lawa sekarang~ :)

Bintun Sazali said...

farisha_ipin >

haha...adoih...malu plak tetibe..:p
syukran..:)

LinkWithin