Tuesday, November 9, 2010

Hanya Ilusi Cinta!

Anda pernah kecewa dengan cinta?
Tak pernah?
Ok. Saya pernah. Sebab cinta saya cinta palsu, bukan cinta hakiki.
Entah bila akan capai cinta hakiki..Wallhua'lam.

"Perlu lebih dekat dengan pemilik cinta hakiki itu!"

Saya terjumpa satu artikel ni (artikel ke?), tajuk dia:

"Selamat Tinggal 9 Fantasi Cinta"

Aduh. Bila baca sekilas lalu, memang terkena pada diri sendiri, yg selalu berfantasi walaupun tahu fantasi itu bukanlah realiti!..huhu..
Nak tau jugak ke?
ok. Sila skrol lagi tanpa jemu...:)

 "....Percayalah, andai dia yg terbaik buatmu,tak akan ada sesaat
pun dia menyakitimu. Oleh itu, hentikan semua ilusimu dan
berpeganglah pada satu prinsip yg pastinya akan membahagiakanmu!"

ILUSI 1
"Belum pernah ada lelaki lain yg menyayangi aku sebaik dia"
Lelaki yg bijak bermain kata2 sudah semestinya boleh menjadi
super duper baik! Dia melakukan semua perkara secara teratur, tanpa
sedikitpun kamu mengesyakinya. Jadi kamu harus katakan pd diri,
sebarang kebaikan yg dia lakukan bukan utk kamu, tapi untuk
kebaikannya semata-mata.
Pegang pd prinsip:
"Aku layak utk disayangi. Tentu ada yg lebih
menyayangi aku selain dia!"

ILUSI 2
"Si dia pasti boleh berubah jadi lebih baik"
Jgn pernah mimpi bhw kamu dpt mengubah seseorang.
Setiap org harus berubah dr dalam diri sendiri, bukan kerana org lain.
Memang bohong jk si dia beritahu bhw kamu dpt merubahnya!
Pegang pd prinsip:
"Aku tak akan tunggu terlalu lama sehingga dia berubah.
Waktuku
terlalu berharga utk dihabiskan dgn menunggu si dia!"

ILUSI 3
"Aku masih bahagia sekarang"
Dia masih baik mungkin utk sesaat ini shj. Esok/lusa belum terjamin.
Bagi kamu, selagi belum pernah dipukul, kamu masih boleh bertahan.
Tp ingat si dia pasti menyeksa mental kamu dan tak mustahil,
menyeksa fizikal kamu bila tak dapat apa yg diingini.
Pegang pd prinsip:
"Suatu masa nanti dia pasti menyakiti aku spt yg dah dilakukan
terhadap org lain sebelum ini."

ILUSI 4
"Pada masa akan datang, aku mungkin tak akan jumpa lelaki
sesempurna dia."
Kamu rasa dia memiliki segalanya yg kamu inginkan. Biarpun dia sering
menyakitimu, namun kerana apa yg dimilikinya membuatkan kamu kekal
setia dengannya. Kamu tak seharusnya rendah diri!
Kamu juga cukup sempurna untuk memiliki lelaki yg sempurna!
Pegang pd prinsip:
"Aku yakin aku boleh dpt yg lebih baik dari dia."

ILUSI 5
"Semua org perlu diberi peluang kedua"
Betul! Tapi kamu perlu kasihankan diri kamu! Kenapa mahu berkorban
dan menjerat diri? Kamu boleh beri peluang kedua dgn hanya berkawan
dan bukan menjalinkan kembali hubungan istimewa dgnnya.
(Nasihat saya: Kalau tak mampu, lupakan je dia!)
Pegang pd prinsip:
"Dia layak dpt peluang kedua, tp bukan dari aku!"

ILUSI 6
"Semua org ada kekurangan, begitu juga si dia"
Kalimat inilah yg sering memerangkap kamu dgn cinta lelaki buaya.
Tidak perlu terima kekurangan seseorang andai itu merugikan kamu.
Jangan menyusahkan diri sendiri.
Pegang pd prinsip:
"Lebih baik berpisah jk kekurangan itu menyakitkan hati!"
(Dari saya: ya, betul!Kalau merokok membahayakan kesihatan,
utk apa bercinta dgn perokok?Isyh.huhu~)

ILUSI 7
"Sekiranya dia bersama aku, pasti dia tak akan jahat mcm dulu"
Memang bagus andai kamu disayangi oleh si dia dan dia boleh ikut apa
yg kamu tetapkan untuknya. Namun jgn begitu yakin! Kalau dia mmg
jenis yg liar, bukan mudah utk menjinakkannya.Silap2 kamu
yg akan berterusan berkorban dan hasilnya, zero.
Pegang pd prinsip:
"Andai dia boleh sakiti hati org lain,kenapa tidak aku?"

ILUSI 8
"Kami dah berkongsi byk hal bersama, syg andai hubungan ini
berakhir begitu shj"
(Dari saya: Nonsense~..palsu.)
Jangan takut utk putus dgnnya, jgn takut rasa ragu kerana
kerugian kamu bakal semakin bertambah jk masih terus bertahan
dengan si dia!
Pegang pd prinsip:
"Pengorbanan aku cukup sampai di sini"
(Dari saya: Noktah!)

ILUSI 9
"Aku terlalu cintakan dia. Tak ada org lain yg boleh ganti tempat
dia andai kami berpisah"
(Dari saya: Macam pernah dgr ayat palsu nih.huh~)
Alasan ni memang sering kita dengar.Kamu belum cuba berkenalan dgn
org lain. Buka pintu hati seluas-luasnya. Dunia ni cukup luas utk
kamu terokai!
(Nasihat saya: Dekatkan diri dgn yg mencipta alam. Bercinta dgnnya,
pasti tenang!..^^)
Pegang pd prinsip:
"Aku masih muda. Masih banyak kesempatan utk terus
mencari."

(erk.terdesak ke?La tahzan, Allah bersama kita!)


Dah habis membaca? Okeh. Jom bukak buku, study!..hehe

*bercinta dgn buku!huhu*


diari pengarang: Asyik2 entry tentang cinta. Maafla kalau sy buat tekak anda jadi loya. Huhu~

13 comments:

Nurul Syafiqah Zailani said...

hehehhee
kesimpulannye..(____)

btol2..cinta Ilahi cinta hakiki cinta abadi...

Bintun Sazali said...

Nurul Syafiqah Zailani>
uit. ko jgn nak perli aku lak!..huhu..:p
kesimpulannya, noktahkan je segala cerita2 palsu, bna idup baru..huhu..

Nurul Syafiqah Zailani said...

mne ade perli..
sindir je..
hehehe...xde la...
bagus2...nafas baru...
eh xbleh nafas da lme da ko gune...
idup baru...
smoge berjaya mengharungi ye shin bi ku sayang....
hhuhuuh

Bintun Sazali said...

Nurul Syafiqah Zailani> wekk..nk muntah. haha..:p

penaberkala said...

haha, cinta? apakah?
bagus artikel tuh, untuk kuatkan diri
jgn frust lama-lama,hak3
juz kiding

Bintun Sazali said...

penaberkala>

thankz jazilan encik anuar!..hehe

segan sbnrnya ngan encik anuar nih. yela. mana taknya, sejak mula berblogging nih, tak habis2 entry tentang cinta..hehe..ayat2 frust je plak tuh..huhu..

nway, thankz sgt ye, cz sudi beri sokongan!!...^^

p/s:Owh, sy tak anggap itu gurauan, sy anggap ia nasihat berguna!!..:)..tq!~

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN said...

haha,,

kecewa dalam cinta xpenah ar,,
tp bila sebut bab cintan2 ni,,adoii aaii,,

zaman skola menengah dulu memang setan betol,,,

patah tumbuh ilang berganti la senanng cita,.,

tp tu zaman keriangan,,,sekarang ni focus kat study n yg satu je...

cukup ar mempermainkan perasaan pompan,,,huu

sshhh,,,jgn sebarkan komen saya ni k,,,ahaks

Bintun Sazali said...

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN>

wow..true saying!..hehe...bagus2..berkata benar walaupun pahit + pedih!..haha..:p

mmg macam tu.zmn kanak2 mmg penuh keriangan, wat je apa yg kita suka. bila da besaq baru pandai fikir yg lebih baik..:)

Mata Hati said...

pernah jugak putus2 cinta ni tapi tak menyakitkan sangat sbb setiap yang hilang akan digantikan dgn sesuatu yg lebih baik..

Bintun Sazali said...

Mata Hati >

ya, sesungguhnya Alah itu Maha Adil dan Maha Mengetahui....:)

Siti said...

saya rasa kan, semua orang penah mengalami perasaan cinta even seciput.. right? tapi pada saya takpayahlah nak bercinta-cintun taim skang. takut takleh fokus on study dan sebagainye. cinta pada Tuhan itu cinta abadi. btw, suka entry ni! :)

Bintun Sazali said...

Siti >

betul3..huhu..actually, tak penting pon bercintan cintun wt masa ni. cz kite kene fokus pd cinta yg paling utama..cinta pd Pencipta..

Pemilik Blog said...

Suka entry anda..nice..

LinkWithin