Sunday, July 25, 2010

Iman 20 sen?

Salam Sejahtera Ke Atas Kalian..
Semoga kita sentiasa berada di bawah lindungan ALLAH s.w.t..

Nak bercerita sikit,boleh?..Kisah ni saya ambil dari emel yang saya dapat,dikirimkan oleh seorang sahabat..
Ambillah sedikit ruang dan peluang,supaya dapat kita hayati kisah ni..

**************************************************************************

Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan Imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.

Pada suatu hari, selepas Imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya sebanyak 20 sen.

Sepanjang perjalanan Imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut. "Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?", Imam tersebut bertanya kepada dirinya. "Ah... syarikat bas ni dah kaya... setakat 20 sen ni.. nak beli tosei pun tak cukup", kata Imam tersebut.

Apabila tiba di hadapan masjid, Imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti. Ketika Imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut. "Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen", kata Imam tersebut kepada pemandu bas tersebut.

"Owh... terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. kan sedikit je nilainya", pemandu bas tersebut berkata. Imam tersebut menjawab, "Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya wajib berlaku jujur".

Pemandu bas tersebut tersenyum, dan berkata, "Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam".

Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, "Astaghfirullah!!!, Ampunkan daku Ya Allah... Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!.

Sahabat-sahabatku sekalian... Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas? Ingatlah.. kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia Islam... Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w. itu terdapat contoh teladan yang baik.

****************************************************************************

Jelas?..Mudah-mudahan pembaca semua dapat ambil pengajaran yg tersirat daripada kisah yang tersurat ni..Ingat!..Seorang Muslim kebiasaannya dengan secara tak rasminya akan menjadi CERMIN bagi Islam..kerana untuk tahu tentang sesuatu agama,biasanya orang akan melihat pada yang menganutinya..
Walaupun agama itu INDAH..namun jika yang menganutinya tak berjaya membuktikan KEINDAHAN itu,..maka tak akan ada maknanya..


diari pengarang : Peliharalah agama bagai menatang minyak yang penuh!..~

5 comments:

syuQ said...

jujur mmg perkara yg susah utk dilihat..
tp teruskan berlaku jujur walopon xde manusia yg nmpak..sebab matlamat utama kita bukan nk menunjuk kt manusia tapi Allah (^^,)

peace!

Bintun Sazali said...

kak syuQ> u're rite my sis!..:)

banyak sebenarnya perkara abstrak yg mungkin kita tak perlu jg sgt,sebab org tak akan nmpk..Tapi,se'abstrak-abstrak' perkara,sejelas-jelas impak!..huhu~

sugar2 kapas strawberry said...

simple tapi padat..

xrugi berbuat jujur kn?

::AnEp:: said...

pengajaran yang amat bermakna..
bgus imam ni..

penaberkala said...

dengan nilai serendah itu, mampu menggugat kedudukan dan menjual agama kita

nice artikel :)
semoga kita semua berlaku jujur sentiasa, aminnn

LinkWithin