Monday, April 19, 2010

Mari Tingkatkan Daya Ingatan

Salam...sedikit tazkirah buat semua :


Haa..ingat lagi post saya yg terdahulu,"Refleksi:Kan Dah Kata,Jangan Tidur Waktu Senja"..?..dalam post tu sy dah nyatakan ttg tidur yg melemahkan akal..jadi..post kali ni pula,sy sgt tertarik untuk memberi sedikit strategi meningkatkan daya ingatan..

Actually,info ni saya petik dari majalah ASUH edisi April 2010..syukur sgt cz..memang pada awalnya dah terdetik dan terniat dalam hati utk cari info yg sesuai bagi membalas semula tajuk Tidur Yang Melemahkan Akal tu..Alhamdulillah,petunjuk dari ALLAH..:)

[mungkin info2 ini lebih menjurus ke arah meningkatkan daya ingatan bagi pelajar..namun tak salah kan tuk dikongsikan kpd semua?..:)..]

Strategi Meningkatkan Daya Ingatan

1. Tanam minat terhadap perkara yg dipelajari.
[minat tu penting taw!]

2. Tahu tujuan mempelajari sesuatu perkara itu.
[setiap apa yg kita lakukan perlu ada tujuan!]

3. Tumpuan semasa belajar.
[beri tumpuan terhadap apa yg dipelajari,bantu kita fokus terhadap apa yg disampaikan]

4. Latih minda,ransang otak.
[Bina skill minda spt pelajari bahasa asing,hafaz ayat2 suci,atau cabar otak dgn sudoku..interesting!..:)..]

5. Fahami maklumat.
[Cuba susun fakta secara logik,dgn mengaitkan antara satu fakta dgn fakta yg lain]

6. Masa bina ingatan.
[Beri masa kpd otak utk membina ingatan dgn memberi fokus pd data yg ingin diingati.]

7. Kurangkan tekanan.
[Tekanan yg melampau / kronik akan menyebabkan kita lupa byk data!..pengalaman nih tau..huhu..:(..Cuba lakukan senaman kerana senaman membuatkan kita lbh peka dan tenteram]

8. Ulang Maklumat
[ Dengan mengulang dan ingat kembali akan mempercepat proses ingatan serta memantapkan kefahaman terhadap sesuatu yg kita pelajari]

9. Jaga kesihatan.
[Betul la kan..?Kalau tak sihat,susah Mr. Brain nak berfungsi dgn baik..*huu~..Diet yg sempurna menyumbang ke arah minda yg sihat]

10. Cukup Tidur!
[Wahh..tido jugak???...tapi ini tidur yg bagus!..bukan tidur yg overdose ok..hehe...Tidur sbg cara utk berehat,dan dpt menentukan kesihatan dan menghasilkan kecergasan dlm diri seseorang]


Okeh..itu saja!..Terima kasih kpd yg sudi membaca,dan terima kasih ASUH,untuk info yg berguna ini!..^_^


diari pengarang : Nadiah,jgn pandai taip saja..sila ambil perhatian lebih pada post ini..*huhu~

4 comments:

penaberkala said...

fuh, byk nya tips
tenkiu for sharing

اِسمِي نَادِيَة said...

owhh..sama2!..:)

Nur hidayah said...

enjoy reading this.. sgt bergune.tQ dear =)

اِسمِي نَادِيَة said...

yups..mmg berguna!..:)..sama2 ambil pgjrannya..^_^

LinkWithin