Saturday, April 17, 2010

Refleksi : Kan Dah Kata,Jangan Tidur Waktu Senja!

Hadirkan ruang untuk refleksi dirimu,Nadiah**

susah sgt nak refleksi diri..konon2 busy,not having so much time to do that!..huh!..alasan semata-mata!...

Saya mengaku dgn jujur sekali bhw..sudah byk kali terlanjur tidur pd waktu senja..isyh3...*adehh..anak dara sape nih?..huuu~
byk kali juga sudah mencuba untuk melatih diri, JANGAN TIDUR PADA WAKTU SENJA,NADIAH!...tapi?hampir saja putus asa tuk terus motivasikan diri..nasib baik sy tidak hidup sendirian dlm dunia ni..kalau tak??tidur selama-lamanya??,...hmm~

*credit to my r0ommate, kak Wanis,cz selalu gerakkan sy tuk bangkit dari lena yg sia2 itu..adehh..


Tak senonoh betul..isyh..
[Bagai membuka pekung di dada]..bukan pe,sy harap dgn cara ni sy dapat refleksi n koreksi diri,sekaligus menyampaikan seswatu yg sgt ingin dikongsikan bersama,utk tatapan pembaca dan penyokong sekalian!..:)

PERKARA : TIDUR YANG MELEMAHKAN AKAL
  1. Tidur selepas Subuh [iaitu pada awal-awal pagi]..
  2. Tidur selepas Asar [lepas Asar,waktu senja pula akan berlabuh.?.that's why laa..]
  3. Tidur di bawah cahaya matahari [wlpn hanya sebahagian drpd badan terkena cahaya matahari]
  4. Tidur yang terlalu banyak.

Anda semua pasti pernah mengalami,apabila terjaga saja dr tidur pd waktu pagi atau senja,otak anda menjadi bingung buat seketika dan tak dapat membezakan adakah waktu tersebut adalah pagi atau senja!

Kenapa jadi camtu ye??

Sebabnya,tidur pada waktu2 ini dipercayai boleh melemahkan akal dan pengamal perbuatan yg tak elok nih akan mengalami kegoncangan dan gangguan saraf!

**Persoalan telah terungkai!**

Maknanya..wahh...dah berapa byk kali otak sy mengalami gangguan!..huu~
I'm sorry Mr Brain!

UMMI selalu pesan,jgn suka sangat tido after Subuh..Ummi sgt tidak suka!..NENEK pula kata,tak elok tido after Subuh,nanti rezeki kurang [macam kata pepatah,lambat bangun tinggi rezeki!]..nenek pun ada btau,tak elok tido petang2@senja2..ha,lagi satu,nenek kata tak elok jugak tido siang lama2!..beliau berkata,org dulu2 tak selalu tido siang,bab tu masa zaman2 dewasa dorang,dorang tak cepat dpt sakit,mcm orang sekarang ni..huhu.

USTAZ pulak pernah bg kuliah,orang yg tido lama2 sgt @ tido overdose ni,sama je macam org mati..adehh..mknanya,kalau org tu tido lama2 sgt or suke tido lebih dari masa yg dihadkan,ha..tak lama la tuu...

Kan elok kalau ikut cakap orang tua!

Jadi,mulai saat ni,saya mesti buang tabiat buruk tersebut!!!...
(malunyer..heee~)

DISIPLIN DIRI : TINGKATKAN!
NAFSU : SILA KAWAL!


"Semoga terkesan ke dalam JIWA"



diari pengarang : keep trying Nadiah!chaiy0k!..

4 comments:

penaberkala said...

haha, terkena tempias smpai ke sini
dh jadi habit tidur petang lps kelas
thanx for the reminder

اِسمِي نَادِيَة said...

uiks??alamak..jauhnye tempias..hahah...

takpe..peringatan buat semua!..

*adehh..harapnya sy dpt kurangkan aktiviti itu.haha..;p

meyr said...

mmg dah kne kat btang hdung dah..huuhu
bila dah jd habit,susah lak nk avoid..huuhu xD

اِسمِي نَادِيَة said...

>meyr..haha..samalah kita!..:p

LinkWithin