Wednesday, January 12, 2011

Aku Tanggung, Kau Jawab!

Salam sejahtera buat semua!

Hmm, entah kenapa.
Asyik diserang rasa gundah gulana sejak dua tiga menjak nih.
Kenapa ek?

Kurang kasih sayang ke?
Rasanya dah cukup. Cuma tak tahu bersyukur.

Kurang perhatian ke?
Entahlah. Apa yg pasti Allah sentiasa memerhati.

Kurang keyakinan ke?
Perhaps. Sebab banyak TANGGUNGJAWAB.

Susah bila org beri kepercayaan kat kite utk lakukan sesuatu atau
banyak perkara.

Bukan perkara yg ringan-ringan.
Bukan perkara yg boleh buat endah tak endah.
Bukan perkara yg sambil kita buat tu boleh pejam mata sebelah ke, kenyit mata dua belah ke. Apa2 aje lah. huh.

Bila dengar perkataan TANGGUNGJAWAB je, kita dah boleh tafsir sendiri apa makna yg tersembunyi di sebalik kalimah tu. Yg pasti, kalimah tu selalu membuat insan rasa terbeban, selalu buat insan minta diberi perhatian. Selalu buat insan rasa kurang keyakinan! huh.

Mengeluh mengeluh dan mengeluh.
Habis tu, kalau tak buat, siapa yg nak tolong tanggung, siapa nak tolong jawab?
Yg kita pikul tu adalah kepercayaan org terhadap kita.
Bukan perkara main2.

Okeh. Mungkin kita dipilih hanya sekadar suka2. Gurauan sesama rakan. Tapi???

Tanggungjawab TETAP tanggungjawab.
Ada amanah yg kita perlu pelihara.

bila awak jadi orang yg diharap.. maknanya.. diorang percayakan awak.. dan kepercayaan ni adalah sumthing yg very2 specials.. btolll..

blablabla...

so, last advice.. just calm down n relax.. trust urself more than the other trust u... than, u'll definitely can do it insyaallah..

Hmm, entahlah.
But, really thank you for this advice.

Sampai bila nak lari dari kenyataan?
Ini memang hakikat hidup insan.

Tapi kan, sebenarnya takde lah berat mana pun tanggungjawab yg sy harus pikul. Cuma diri shj yg tak mahu terima. Cuma diri shj yg anggap susah.
Hey, tolong ubah mentaliti dan cara pemikiran kau.

Utk jd seorg pemimpin, haruslah tahu memimpin.
Bukan selamanya dipimpin.

Dah2. Jgn mengeluh lagi.
Just do your job, jd seorang yg integriti, dan cuba komited dgn tugas.
Terutama tugas menjadi seorang pelajar, dan juga sbg seorang hamba.
Maksud sy, hamba kpd Tuhannya.

Kalau kau tak nak terima hakikat sekarang,
sampai bila2 pun kau akan terus jd org yg gagal.
If you fail to plan, you're planning to fail!
Jika kita jd optimis, pandang sesuatu perkara dgn pndgn yg positif,
insyaAllah, U can make it!



diari pengarang : Kau yg tanggung, kau la yg jawab!!..huh~

13 comments:

Solihin Zubir said...

nak jadi seorang pengurus ataupon seorng abg sulung kepada 7bradik mcm sy ni mmg susah.. hehehe...
sama2 kita doa semoga kita diberi kekuatan untuk kau tanggung aku jawab... hehehe...

Balqish Shafiqa said...

salam ziarah, sis.
fail to plan mean plan to fail.
percaya falsafah ni sebab masa yg huru hara, hasil kerja pun huru hara.

Bintun Sazali said...

cik Lihin >

hmm, u're rite!
jd org kepercayaan mmg meletihkan. Lagi2 dlm keluarga. Sy bukan abg sulung, bukan kakak sulung. Tp kire cm akak sulung la jugak..cz abg takde. Merantau kt ngra org..sy fhm cmna rasanya cik Lihin.

yups, moga diberi kekuatan utk kita tanggung dan kita jawab!!..hehe..:)

Bintun Sazali said...

Balqis >

syukran sudi singgah!..:)
memang!. kalau tak rancang awal2 kerja apa pun semua jd comot!!..huhu~

nurIman Abdul said...

yup cik bintun..

knpe sy merasekan perkare yg sme..huuu..

semoga dipermudahkan sgle urusan ye..:)

Bintun Sazali said...

cik nurIman >

sbb semua org pun dibebamkan dgn tanggungjawab masing2..Biarpun kerjanya berlainan, tp perasaannya ttp sama!..uhuk2..

Aminn! moga kite kuat!!..:)

Bintun Sazali said...

*typo = dibebankan

Siti Safiyyah said...

selalu kite terlepas pandang tentang "tanggungjawab" kite kan? nice entry sis.. :)

Bintun Sazali said...

cik Siti >

yups. pastu, bila da terlepas pndg, kalau org blame kite mrh2 pulak. huhu

konklusinya kite kena sedar apa yg kita tanggung utk mudah kita menjawab di akhirat nnti...

thankz for reading sis!..:)

~syuQ said...

nadiah..
akk review nadiah..

http://imori-tongue.blogspot.com/2011/01/blogger-buddy-bintun-sazali.html

Bintun Sazali said...

kak syuq >

alololo....comelnye kakak!!!!...:))

Along Tapa said...

yup..great power gives u a greater responsibilities..bak quote dari cerita spiderman...

Gorengbaek - Kenapa orang skang banyak "kawen" awal

Hangit habis dah - Ko ingat ego tinggi tu bagus ke?

Bintun Sazali said...

Along Tapa >

great quote bro!!!..thankz a lot!!..:D

LinkWithin