Tuesday, February 1, 2011

Kita Selamat. Mereka?

Sejak dua tiga hari ni, kecoh berita tentang pemberontakan yg berlaku di Mesir sana. Kecoh ke? Rasanya ramai yg buat2 pekak mata dan buta telinga. Eh, salah ea? Betulkan sendiri la ye. Sebenarnya ramai yg tak tahu tentang isu semasa ni.

Kebanyakan yg tahu ialah mereka2 yg memiliki ahli keluarga yg berada di Mesir, mempunyai rakan2 dan sahabat-handai di Mesir, serta org2 yg suka membelek akhbar dan mendengar berita melalui corong2 radio mahupun televisyen.

Isu semasa Malaysia sekarang :
  • Banjir di selatan
  • Pilihanraya di selatan (Tenang, Segamat)
  • PM korang pi Abu Dhabi. [eh. isu semasa ke nih? Tah.]

Itu je yg korang tau? Mesti tau lagi banyak an? Saya je yg tak tau. Sebab jarang dengar berita. Ada internet pun, asyik guna utk benda2 yg tak berfaedah. Apelah kau nih. Huh. =.='

Serius, sy memang tak ambil tahu pun berita ttg pemberontakan dan rusuhan yg berlaku kat Mesir tuh. Sehingga la sy balik kg utk cuti CNY nih. Sesungguhnya saya tak percaya, sebab abang ada kat sana. Risau jugak sebenarnya. Tapi setakat ni berita yg Ummi dapat dari abg, abg kata dia takde pape. InsyaAllah, bilkhair.

Tadi saya ambil kesempatan merayau-rayau dalam alam maya, dan terjumpa satu pesanan ringkas nih :

If you know anyone in Egypt, please pass this on to them
.
To bypass government blocking of websites, use numerical IP addresses:

Twitter ”128.242.240.52”
Fb ”69.63.189.34”
Google ”172.14.204.99”.

A French ISP offers free dial up internet access ~ +33 1 72 89 01 50
Login password: toto.

Please pass this on and share.

Saya tak tahu sumber aslinya datang dari mana. Dan saya tak tahu adakah benda ni boleh dipercayai? Atau hanya sekadar mesej berantai yg kosong tiada isi? Wallahua'lam. Nak sebarkan pada abg pun, tah bila abang boleh online.

Talian internet, talifon, semua dah disekat. Sekejap2 je boleh connect dan berhubung dgn dunia luar. Had masa utk keluar dari rumah pun dah dikawal ketat. Kalau salah masa keluar, takut pulak kena tembak. Gas pemedih mata? Tengok berita tak? Ada pelajar Malaysia yg dah terkena. Hmm..Teruknya. Kan? Hakikatnya, kita selamat dan terjamin selamat. Tapi mereka?

Nak keluar dari Mesir, airport semua dah tutup. Nak pindah ke negara sebelah / berhampiran, entah bila? Dengar2 ada bantuan dari Malaysia nak dtg, angkut depa? Ea? Macam mustahil. Sebab rakyat Malaysia kata sana dekat 11 ribu sayang oii. Larat ke?

"Kami sedang memikirkan cara yg terbaik utk memastikan keselamatan 11 ribu rakyat Malaysia yg berada di sana."

Cakap memang senang. Jangan tak laksanakan tau, sebab harapan semua org terletak di bahu kamu. Bahu kalian. Kami? Hanya mampu berdoa. Semoga kalian semua selamat di bawah lindungan rahmat dan belas kasihan-Nya..Aminn~





diari pengarang :

Dengar2 puak biru dah menang. Ape lagi. Laksanakan manifesto segera. Jgn cakap je lebih. Sekian, TQ.

***Eh, beraninya kau cakap kat sini. PM,jgn baca eh. Thankz!


6 comments:

Balqish Shafiqa Bajury said...

sis, update malam2!
kat jb hujan lebat dah 3 ari.
sejuknya!!!
nasib pasir gudang tinggi, tp kota tinggi dah banjir.

Bintun Sazali said...

haih. bile masa ada tambahan bajury tuh? hehe ;p

emm,kat tempat sy dah benti dah ptg td. Alhamdulillah. tp suhu mmg tak naik2. Smpai demam ni ha. sob3.

nub said...

smoga mereka sentiasa dilindungi ALLAH =)

nama.aku.lynn said...

risau kan diorg2 di sana..harap segalanya selamat..aminnnnn...

p/s:weh,beraninya anda menyebut isu2 puak2 biru..sila pandang2 dulu kiri kanan..hahahhaha~

Bintun Sazali said...

nub >

aminnn...:)

Bintun Sazali said...

lynn >

aminn..mudah2an :)

p/s: aku dah tgk kiri kanan awal2. PUTIHHH jer. bab tu aku berani. haha ;p

tp sebenornye cuak gak sbb aku ingat ko penah tulis, mak ko tak bg sentuh bb politik dlm blog. takot kene tahan. hahah :D

LinkWithin