Tuesday, June 29, 2010

Kisah Sang Bumi,Sang Bulan dan Sang Pencipta

Salam sejahtera buat semua.

Alhamdulillah..dalam mahu dan tidak mahu untuk pulang ke maktab tercinta,akhirnya saya mengalah.

Akur dengan ketentuan dan ketetapan yg dah direncanakan.*hehe...Biasalah..bila dah syok bercuti,mulalah timbul macam-mcam ragam...*banyak songeh la..grr..Dengan ujian dari Allah,sakit perut yg pelik,demam...hmm..memang betul-betul ujian.

Tapi,barangsiapa yg bersabar dgn ujian yg ALLAH beri,maka pahala untuknya!..ALLAH tak akan berikan sebarang ujian yg di luar kemampuan hamba-Nya,kerana ALLAH lebih mengetahui apa yg kita tidak ketahui.

Bulan.
Pernahkah anda melihat bulan?Mustahil tidak pernah.Bulan sering menjadi simbolik kepada sesuatu yg dirindu dan dipuja.Ya,bagai pungguk rindukan bulan.Umpama bulan jatuh ke riba.Semuanya BULAN.
Tapi,pernah tak kita berfikir tentang kaitan ciptaan ALLAH yg satu ini dengan kita dan kehidupan seharian kita?
Begitu juga BUMI..dan juga MATAHARI.

Sesungguhnya ALLAH menciptakan pelbagai keajaiban di muka bumi untuk membuktikan tanda kekuasaan-Nya kepada orang-orang yang beriman yg mempercayai adanya ALLAH serta alam ciptaan-Nya,beserta kekuasaan-Nya.
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal."
(Ali-Imran,ayat 190)

Kita umpama BUMI..BULAN pula,seorang kekasih yg sgt dirindu dan dipuja.Seperti mana kekasih yg mempunyai pengaruh besar dalam kehidupan kita,begitu juga BULAN.Ia sentiasa 'mengusik' kekasihnya,sang BUMI.Jika tidak,mana mungkin daya gravitinya menyebabkan air laut pasang dan surut setiap hari?Semua ini berlaku selang 12 setengah jam.

Adakah kita betul-betul memahami kekasih kita?Tentulah tidak!Begitu juga dengan BULAN.Kita fikir,sang bulan mengeluarkan cahaya.Rupa-rupanya tidak.Bulan sebaliknya memantulkan cahaya yang dipacarkan oleh sang MATAHARI.Lebih kita kagum,pantulan cahaya dari bulan itu sampai ke bumi dalam tempoh 1.25 saat shj,sedangkan letaknya sang bulan ini lebih 384,000 km dari kita yg berada di bumi.
~fakta-fakta dipetik dari majalah Al-Islam~


Menakjubkan!..Subahanallah..sesungguhnya tiada siapa pun yg dapat menandingi sebarang ciptaan ALLAH,yg Maha Kuasa dan Maha Bijaksana.Banyak lagi fenomena-fenomena alam yg apabila melihat padanya akan membuatkan minda berfikir,jika benar kita hamba-Nya yg telah dikurniakan akal..

[...Fikir..Zikir...]



diari pengarang : Seorang sahabat pernah diuji kesabarannya oleh seseorang dengan memanggilnya,kemudian menghalaunya.Setelah dihalau,dipanggil kembali.Kemudian,dihalau semula.Perbuatan itu diulang-ulang.Namun,sahabat tersebut langsung tak marah.Orang yg mengujinya bertanya,mengapa sahabat tu tak marah walau sedikit pun?Lalu sahabat tersebut menjawab,"Seekor anjing apabila diperlakukan sedemikian,sudah tentu akan hilang kesabarannya,dan aku bukan seekor anjing."....Wallahua'lam~

2 comments:

terry bogart said...

thanx di atas pkongsian..

teringt crta pasal Bulan dalm majalah Anis..dia crta Bulan ni xlawa,tapi jadi lawa bila dia membiaskan cahaya je bumi..

macm tu jugak diri kita..hu3

syuQ said...

oh nadiah
speechless bila sampai tang ayat menguji kesabaran tu(-__-)

belum smpai tahap tu lagi isk..


New: Nikah gantung..oke pe??

LinkWithin